مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ - جلسه ۳۹۷

مرجع تصویب
تاریخ انتشار 1382/12/09
شماره ویژه نامه شماره ویژه نامه:
شماره انتشار ۰
شماره نامه
تاریخ نامه

بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ جلسه‌ سیصد و نود و هفتم‌ 12 بهمن‌ماه‌ 1382 هجری‌شمسی‌ (397) 9 ذیحـجــه‌ 1424 هجری‌قمری‌ مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌     دوره‌ ششم‌ ـ اجلاسیه‌ چهارم‌ 1383 ـ 1382 صورت‌ مشروح‌ مذاکرات‌ جلسه‌ علنی‌ روز یکشنبه‌ دوازدهم‌ بهمن‌ماه‌ 1382         فهرست‌ مندرجات‌ : 1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌.2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید.3 ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور آقایان‌: سیدمصطفی‌ سیدهاشمی‌ ـ بهاءالدین‌ ادب‌ ـ محسن‌ میردامادی‌ و رجبعلی‌ مزروعی‌.4 ـ اعلام‌ وصول‌ تقاضای‌ استعفاء جمعی‌ از نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌.5 ـ بیانات‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بمناسبت‌ آغاز دهه‌ مبارکه‌ فجر انقلاب‌ اسلامی‌ و اظهار تأسف‌ از رد صلاحیت‌ جمعی‌ از کاندیداهای‌انتخابات‌ هفتمین‌ دوره‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی ‌توسط‌ شورای‌ محترم‌ نگهبان‌.6 ـ تذکر آیین‌نامه‌ای‌ و اخطار قانون‌ اساسی‌ آقایان‌: جعفر گلباز، محمدباقر باقری‌نژادیان‌فرد، محمدرضا علی ‌حسینی ‌عباسی‌، عبدالله سهرابی‌ و احمد شیرزادنمایندگان‌ محترم‌ ساوجبلاغ‌ و طالقان‌، کازرون‌، نهاوند، مریوان‌ و اصفهان‌.7 ـ تصویب‌ اصلاحات‌ کمیسیون‌ درخصوص‌ طرح‌ نظام‌ صنفی‌ کشور (جهت‌ تأمین‌نظر شورای‌ محترم‌ نگهبان‌).8 ـ تسلیت‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌خانم‌ سیده ‌فاطمه‌ خاتمی‌ نماینده‌ محترم‌ مشهد بمناسبت‌ درگذشت‌ والده‌ ایشان‌.9 ـ قرائت‌ اسامی‌ غائبین‌ و تأخیرکنندگان‌.10 ـ اعلام‌ ختم‌ جلسه‌ و تاریخ‌ تشکیل‌ جلسه‌ آینده‌.  «جلسه‌ ساعت‌ هشت‌ و پنجاه‌ و نـه‌ دقیقه‌ به‌ ریاست‌ آقای‌ مهدی‌ کروبی‌ رسمیت‌ یافت‌» اداره‌ تدوین‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌          1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌      رئیس‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      جلسه‌ باحضور 195 نفر رسمی‌ است‌، دستور جلسه‌ را قرائت‌ بفرمایید.      منشی‌ (جبارزاده‌) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      دستور جلسه‌ سیصد و نود و هفتم‌ روز یکشنبه‌ دوازدهم‌ بهمن‌ماه‌1382 هجری‌شمسی‌ مطابق‌ با نهم‌ ذیحجه‌ 1424 هجری‌قمری‌:       1 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد طرح‌ نظام‌ صنفی‌ کشور(اعاده‌ شده‌ از شورای‌ محترم‌ نگهبان‌).      2 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد طرح‌ یک‌فوریتی‌یکسان‌سازی‌ تشریفات‌ ورود و خروج‌ کالا و خدمات‌ از کشور.      3 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اجتماعی‌ درمورد لایحه‌ یک‌فوریتی‌ اصلاح‌ماده‌ (6) قانون‌ تشکیل‌ وزارت‌ جهادکشاورزی‌ مصوب‌ 1379.      4 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ فرهنگی‌ درمورد طرح‌ یک‌فوریتی‌ تشکیل‌شورای‌ عالی‌ خانواده‌.       2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید      رئیس‌ ـ تلاوت‌ کلام‌الله مجید.      (آیات‌ (30 ـ 26) از سوره‌ مبارکه‌ «الحج‌» توسط‌ قاری‌ محترم‌ آقای‌حبیب‌الله پوراحمدی‌ تلاوت‌ گردید) اَللّهُم‌َّ صَل‌ِّ عَلی‌' مُحَمَّدٍ وَ آل‌ِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِن‌الشَّیْطان‌ِ الرَّجیم‌ْ ـ بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ِوَ اِذْ بَوَّءْاناِ لاِبْر'هیم‌َ مَکان‌َالْبَیْت‌ِ اَن‌ْ لاّ'تُشْرِک‌ْ بی‌ شَیْئًا وَّ طَهِّرْبَیْتِی‌َ لِلطّآئِفین‌َ وَالْقآئِمین‌َ وَ الرُّکَّع‌ِالسُّجُودِ * وَ اَذِّن‌ْ فی‌ِالنّاس‌ِ باِلْحَج‌ِّ یْاتوُک‌َ رِجالاً وَّ عَلی‌' کُل‌ِّ ضامِرٍ یَّأْتین‌َ مِن‌ْ کُل‌ِّ فَج‌ٍّ عَمیق‌ٍ* لِّیَشْهَدُوا مَنافِع‌َ لَهُم‌ْ وَ یَذْکُرُوااسْم‌َاللهِ فی‌اَیّام‌ٍ مَّعْلُومات‌ٍ عَلی‌ ما رَزَقَهُم‌ْ مِن‌ْ بَهیمَه‌ِ اْلاَنْعام‌ِ فَکُلُوا مِنْها وَ اَطْعِمُواالْبآئِس‌َ الْفَقیرَ * ثُم‌َّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُم‌ْ وَ لْیُوفُوا نُذُورَهُم‌ْ وَ لْیَطَّوَّفُوا باِلْبَیْت‌ِ الْعَتیق‌ِ* ذ'لِک‌َ وَ مَن‌ْ یُّعَظِّم‌ْ حُرُمات‌ِاللهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَّه‌ُ عِنْدَ رَبِّه‌ِ وَ اُحِلَّت‌ْ لَکُم‌ُ اْلاَنْعام‌ُ اِلاّ' مایُتْلی‌' عَلَیْکُم‌ْ فَاجْتَنِبوُاالرِّجْس‌َ مِن‌َاْلاَوْثان‌ِ وَاجْتَنِبوُا قَوْل‌َ الزُّورِ *(صَدَق‌َاللهُ الْعَلی‌ُّ الْعَظیم‌ْ ـ حضار صلوات‌ فرستادند)       رئیس‌ ـ با تشکر از قاری‌ محترم‌.       3 ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور آقایان‌: سیدمصطفی ‌سیدهاشمی‌ ـ بهاءالدین‌ ادب‌ ـ محسن‌ میردامادی‌ و رجبعلی‌ مزروعی‌      رئیس‌ ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ناطقین‌ قبل‌ از دستور امروز عبارتند از:      ـ جناب‌ آقای‌ سیدمصطفی‌ سیدهاشمی‌ نماینده‌ محترم‌ مراغه‌ و عجبشیر.      ـ جناب‌ آقای‌ بهاءالدین‌ ادب‌ نماینده‌ محترم‌ سنندج‌، دیواندره‌ وکامیاران‌.(که‌ هر کدام‌ ده‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند)      ـ جناب‌ آقای‌ حسن‌ رمضانیانپور نماینده‌ محترم‌ شهرضا.      ـ جناب‌ آقای‌ محمدرضا اسماعیلی‌مقدم‌ نماینده‌ محترم‌ قم‌.(که‌ هر کدام‌ پنج‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند)      جناب‌ آقای‌ سیدمصطفی‌ سیدهاشمی‌ بفرمایید.      سیدمصطفی‌ سیدهاشمی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      با سلام‌ و درود به‌ پیشگاه‌ مقدس‌ امام‌ عصر ـ عجل‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف‌ ـ و عرض‌ تبریک‌ بیست‌ و پنجمین‌ سالگرد انقلاب‌ اسلامی‌و ورود امام‌ راحل‌ به‌ کشور عزیزمان‌ در ساعت‌ (9) صبح‌ 12 بهمن‌ سال‌1357 در حلقه‌های‌ میلیونی‌ مردم‌ مسلمان‌ ایران‌، حضور مقام‌ معظم‌رهبری‌ و ولی‌ امر مسلمین‌ و مردم‌ عزیز و شما نمایندگان‌ گرامی‌.      بی‌شک‌ بیداری‌، آگاهی‌ و حرکت‌ روبه‌رشد و فزاینده‌ جامعه‌ ایرانی‌مرهون‌ تولید اندیشه‌های‌ نخبگان‌ جامعه‌ای‌ می‌باشد که‌ رسوبات‌ سالهاتجربه‌ استبداد تاریخی‌ را در ذهن‌ و فکر و رفتار خود مشاهده‌ نموده‌اند.      هدایت‌ اندیشه‌ها، تولید افکار و به‌ تبع‌ آن‌ جهل‌زدایی‌ از جامعه‌ای‌که‌ در آن‌ فقر و جهل‌ دو پارادایم‌ اساسی‌ غالب‌ حاکمان‌ مستبد برای‌تحقق‌ ایده‌ها و برنامه‌های‌ مستبدانه‌شان‌ بوده‌ است‌ به‌ خلق‌ و تحولی‌اجتماعی‌، فرهنگی‌ و سیاسی‌ در جامعه‌ ایرانی‌ منتهی‌ گردیده‌ است‌.      نبود پشتوانه‌های‌ تئوریک‌ و ایدئولوژیک‌ مناسب‌ در میان‌ جامعه‌سنت‌زده‌ و بومی‌گرای‌ آنروز که‌ به‌ شدت‌ متأثر از عوامل‌ سلطانی‌ و نظام‌ارباب‌ رعیتی‌ و فصل‌الخطاب‌ بودن‌ سلطان‌ بوده‌، نسل‌ فرهیخته‌ وبا وجدان‌ ایرانی‌ را وادار به‌ ارائه‌ تعریفی‌ از روح‌ و پیام‌ و رسالت‌ دین‌بزرگمان‌ کرد که‌ از آن‌ به‌ پیام‌ انقلاب‌ تعبیر گردید که‌ پیامد آن‌ حرکت‌باشکوه‌ حوزه‌های‌ علمیه‌، دانشگاهیان‌، دانشجویان‌، دانش‌آموزان‌،کارگران‌، اصناف‌ و خیل‌ عظیم‌ مردم‌ به‌ رهبری‌ داهیانه‌ حضرت‌ امام‌ دررستاخیز نهضتی‌ عظیم‌ و بی‌بدیل‌ بود که‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و جمهوری‌اسلامی‌ مولود مبارک‌ و خجسته‌ آن‌ گردید.       انقلاب‌ ما، انقلابی‌ بود برای‌ تهیدستان‌ که‌ نه‌ فقط‌ تبیین‌ تاریخی‌ بلکه‌تبیینی‌ سیاسی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ درخود داشت‌ و پاسخی‌ به‌ استبدادداخلی‌ و استعمار خارجی‌ و دگرگون‌کننده‌ گفتمان‌ ادبی‌، سیاسی‌،اجتماعی‌ نظام‌ ساقط‌ شده‌ و واژگون‌کننده‌ ارزشها و هنجارهای‌ پیشین‌بود.      نمایندگان‌ محترم‌ مردم‌! امروز در آستانه‌ بیست‌ و پنجمین‌ سالگردپیروزی‌ انقلاب‌ بزرگمان‌ و هفتمین‌ دوره‌ انتخابات‌ مجلس‌ شورای‌اسلامی‌ می‌باشیم‌. صرفنظر از اظهارنظرها و تفاسیر و مباحثاتی‌ که‌درخصوص‌ این‌ دو مطلب‌ مطرح‌ می‌گردد، اگر با دیدی‌ عملگرا و مبتنی‌بر واقعیتها بخواهیم‌ به‌ آن‌ نگاهی‌ اجمالی‌ داشته‌ باشیم‌، می‌بایستی‌ به‌توفیقات‌، توانمندیها و شایستگیها، کمبودها و آسیب‌پذیریهای‌ احتمالی‌آن‌ نگاهی‌ ژرفا داشته‌ باشیم‌.       بهره‌گیری‌ از نظرات‌ محققین‌، مدرسین‌ و عالمان‌ جامعه‌،برخوردهای‌ سطحی‌ و منفعت‌طلبانه‌ حول‌ محور رسیدن‌ به‌ اهداف‌فردی‌ و امور برنامه‌ریزی‌ از دید و منظری‌ روزمره‌ نگاه‌ کردن‌، استفاده‌ابزاری‌ از جوان‌ و دانشجو به‌ بهانه‌ها و فرصتهای‌ مختلف‌، وعده‌ ووعیدهای‌ کذایی‌ جهت‌ جلب‌ نظر مردم‌ صادق‌ و متعهد ایرانی‌، تحمیل‌علایق‌ و سلایق‌ خشک‌ و جزمی‌ بنام‌ باورهای‌ دینی‌ از یکطرف‌ وسوءاستفاده‌ از مفاهیم‌ مقدس‌ چون‌ آزادی‌ و مردم‌سالاری‌، از سوی‌دیگر جامعه‌ ما را در آستانه‌ بحرانها و عدم‌ اعتمادهایی‌ قرار داده‌ است‌که‌ ره‌آورد آن‌ تضعیف‌ نقش‌ و جایگاه‌ مسؤولین‌ جامعه‌ و بی‌تفاوتی‌ ناشی‌از این‌ عدم‌ اعتمادها در رفتار مردم‌ می‌باشد. ما در طول‌ سالها و درمسؤولیتهای‌ مختلف‌ با اعمال‌ و رفتاری‌ که‌ از خود نشان‌ داده‌ایم‌انتظارات‌ را حداکثر و پاسخگویی‌ متقابل‌ به‌ این‌ انتظارات‌ را حداقلی‌بروز داده‌ایم‌. تصورات‌ ایده‌آلی‌ و غیرواقعی‌ را در ذهن‌ مردم‌ خلق‌نمودن‌ بدون‌ اینکه‌ پتانسیلها، امکانات‌ و ضرورتها مدنظر باشد وبسترسازی‌ فرهنگی‌ مناسبی‌ برای‌ امورات‌ تعبیه‌ و اتخاذ شده‌ باشد.      دعواهای‌ سیاسی‌ ناشی‌ از عدم‌ رسیدن‌ به‌ منافع‌ خودی‌ و رفتارهای‌عوام‌ مآبانه‌ برخی‌ از سیاسیون‌ و جریانات‌ و گروههای‌ سیاسی‌ بواقع‌ نقشی‌در انفعال‌ جامعه‌ جوان‌ ما نسبت‌ به‌ سرنوشت‌ خویش‌ کرده‌ است‌. از دل‌ وفکر و ذهن‌ بعضی‌ از مردم‌ می‌گذرد که‌ این‌ دعواهای‌ سیاسی‌ خانگی‌ است‌و مانور و نمایشی‌ برای‌ تحرک‌ مردم‌ جهت‌ شرکت‌ در پای‌ صندوقهای‌رأی‌ می‌باشد و رادیوهای‌ بیگانه‌ آنرا تبلیغ‌ و دامن‌ می‌زنند.      اینجانب‌ باید بگویم‌، جوان‌ ما می‌گوید هرموقع‌ که‌ نیازمندحضورشان‌ در صحنه‌ها باشید از شأن‌ و قدر و برنامه‌ریزی‌ برای‌ حل‌مسائل‌ و مشکلاتشان‌ سخن‌ می‌گوییم‌ و در این‌ راه‌ بر همدیگر سبقت‌می‌گیریم‌ و فلسفه‌ سیاست‌ و اخلاق‌ تدریس‌ می‌کنیم‌. اما همینکه‌ پرونده‌ انتخابات‌ بسته‌ شد، به‌ آنچه‌ و آنکه‌ فکر نمی‌شود «جوان‌» است‌.       نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌! جوانان‌ ما مشکل‌ شغلی‌ دارند،خانواده‌های‌ ما مشکل‌ معیشتی‌ دارند، شهرهای‌ ما مشکل‌ توسعه‌ شهری ‌دارند، مردم‌ ما مشکل‌ مسکن‌ دارند و مشکلات‌ اجتماعی‌ و روانی‌شان‌از این‌ کمبودهاست‌.       اما سخن‌ آخر اینکه‌ امیدوارم‌ از این‌ تحصنها و قهرکردنها و سخن‌گفتنها و میتینگها و رفتارهای‌ سیاسی‌، به‌سرانجامی‌ برسد که‌ در آن‌مشکلی‌ از مشکلات‌ مردم‌ حل‌ گردد و حلقه‌ مفقوده‌ توسعه‌ همه‌جانبه‌این‌ ملک‌ عیان‌ شود و افقی‌ روشن‌ درنوردد و راه‌ ترقی‌ بگشاید.      مطمئن‌ هستم‌ که‌ مردم‌ همیشه‌ در صحنه‌ و سختی‌ کشیده‌ ما باحضور پرشکوه‌ خود در صحنه‌ انتخابات‌ نشان‌ خواهند داد که‌ به‌ قوام ‌نظام‌ و رسالت‌ امام‌ راحل‌ معتقد و معترف‌ هستند و با حضور فعال‌ نشان‌خواهند داد و از هرگونه‌ رفتاری‌ که‌ به‌ تنبلی‌ سیاسی‌ و اشتباه‌ در تشخیص‌ راه‌ منجر شود پرهیز خواهند کرد، چرا که‌ آنان‌ اصل‌ نظام‌ را برهر مانور بازی‌ سیاسی‌ دیگر ترجیح‌ خواهند داد، خصوصاً در عرصه‌های‌ و مشارکت‌جویانه‌ نظام‌.       اما مشکلات‌ حوزه‌ انتخابیه‌ام‌:      ضمن‌ تقدیر و تشکر از حضور همیشه‌ پویا و فعال‌ مردم‌ در تمامی‌عرصه‌ها و صحنه‌ها که‌ همواره‌ یار و یاوری‌ برسر راه‌ انجام‌ وظایفم‌ درحوزه‌ انتخابیه‌ام‌ بوده‌ام‌، همانگونه‌ که‌ مستحضر هستید مراغه‌ در دل‌خود آثار و بقایای‌ تاریخی‌ و باستانی‌ از تمدنهای‌ ماندگار ایرانی‌ و اسلامی‌ دارد که‌ فقط‌ حفظ‌ و مراقبت‌ از آنها وظیفه‌ مهم‌ سازمان‌ میراث‌فرهنگی‌ می‌باشد که‌ عزم‌ و همتی‌ جدی‌ برای‌ تخصیص‌ اعتبارات‌ لازم ‌جهت‌ حفاظت‌ و حراست‌ از این‌ بقایای‌ تاریخی‌، فرهنگی‌ را می‌طلبد.      توجه‌ به‌ جنبه‌های‌ توریستی‌ و گردشگری‌ در حوزه‌ انتخابیه‌ام‌،مردمی‌ که‌ تاریخ‌ آن‌ با طبیعت‌ و زندگی‌ در دامان‌ هم‌ عجین‌ گردیده‌اند می‌تواند همت‌ و اولویت‌ کاری‌ سازمان‌ ایرانگردی‌ و جهانگردی‌ باشد.      از وزیر محترم‌ نفت‌ بویژه‌ از مدیرعامل‌ محترم‌ گازرسانی‌ استان‌آذربایجان‌ شرقی‌ برادر مهندس‌ سازدار که‌ به‌ جهت‌ همت‌ و تلاش‌خودشان‌ در گازرسانی‌ به‌ شهرها و روستاهای‌ حوزه‌ انتخابیه‌ام‌ بویژه‌روستاهای‌ محروم‌ عجبشیر و بخش‌ سراجو همت‌ گمارده‌اند تشکر وقدردانی‌ نموده‌ و خواهان‌ توسعه‌ آن‌ به‌ دیگر روستاها هستم‌.      از وزیر محترم‌ نیرو درخصوص‌ اجرای‌ سد قلعه‌چای‌ عجبشیر ومطالعه‌ و اجرای‌ دو سد بزرگ‌ دیگر، سد خراجو و سد قره‌نازسپاسگزاری‌ نموده‌ و خواهان‌ اتمام‌ و اجرای‌ کامل‌ آن‌ در سال‌ آینده‌می‌باشم‌.      از وزیر محترم‌ کشور خواهان‌ اعمال‌ بیطرفی‌ کامل‌ در اجرای‌انتخابات‌ مجلس‌ هفتم‌ هستم‌ و انتظار دارم‌ از هرگونه‌ دخالت‌ عوامل‌ درانحراف‌ نمودن‌ انتخابات‌ خودداری‌ بنمایند.      از وزیر محترم‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ تقاضا دارم‌ که‌ هرچه‌سریعتر در احداث‌ فرهنگسرای‌ جوان‌ مراغه‌ اقدام‌ عاجل‌ بنماید.      از بنیاد مستضعفان‌ و جانبازان‌ کشور بویژه‌ از شرکت‌ آتی‌سازوابسته‌ به‌ بنیاد جانبازان‌ که‌ توانسته‌ است‌ با سرمایه‌گذاری‌ عظیم‌ تحول‌مهمی‌ را در شهرسازی‌ شهر مراغه‌ ایجاد نماید تشکر و قدردانی‌می‌نمایم‌. والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌الله       رئیس‌ ـ ناطق‌ بعدی‌ را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ ناطق‌ بعدی‌ جناب‌ آقای‌ بهاءالدین‌ ادب‌هستند، بفرمایید.      بهاءالدین‌ ادب‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      «رب‌ ادخلنی‌ مدخل‌ صدق‌ واخرجنی‌ مخرج‌ صدق‌ واجعل‌ لی‌ من‌ لدنک‌سلطاناً نصیرا»      آغاز جشنهای‌ دهه‌ سالگرد پیروزی‌ انقلاب‌ شکوهمند ملت‌ رشیدایران‌ و همچنین‌ عید سعید قربان‌ بر عموم‌ هموطنان‌ ارجمند و عزیزمبارک‌ باد.      (25) سال‌ قبل‌ در چنین‌ روزهایی‌ ملتی‌ که‌ از عدم‌ آزادی‌، از عدم‌قانونمندی‌، از عدم‌ رعایت‌ کرامت‌ انسانی‌، از عدم‌ تجلی‌ اراده‌ خود به‌ستوه‌ آمده‌ بود، ملتی‌ که‌ از حاکمیت‌ اقتدارهای‌ فراقانونی‌، از حاکمیت‌اراده‌ ملوکانه‌ در کلیه‌ امور عذاب‌ می‌کشید و در رنج‌ بود، بپا خاست‌ وطومار حکومت‌ استبدادی‌ و هزار فامیل‌ و طبقه‌ ممتازه‌ را درهم‌ پیچید.در روزهای‌ پایانی‌ ربع‌ قرن‌ پس‌ از سپری‌ شدن‌ از زمان‌ پیروزی‌ انقلاب‌اوضاع‌ کشور بگونه‌ای‌ است‌ که‌ جای‌ تأمل‌ و تعقل‌ و تدبر دارد.       ملت‌ ایران‌ با شعار «استقلال‌، آزادی‌، جمهوری‌ اسلامی‌» انقلاب‌کرد. این‌ سه‌ واژه‌ شعارهای‌ اصلی‌ انقلاب‌ و اهداف‌ اصلی‌ ملت‌ ایران‌بوده‌ و هستند. شایسته‌ است‌ در حد چند سطر و در سقف‌ زمانی‌ کمتر ازچند دقیقه‌ و خیلی‌ کوتاه‌ میزان‌ تحقق‌ و چگونگی‌ دستیابی‌ و اهداف‌سه‌گانه‌ فوق‌ را در این‌ ایام‌ بازبینی‌ کنیم‌.      1 ـ استقلال‌: ملت‌ ایران‌ براستی‌ ثابت‌ کرد که‌ تشنه‌ استقلال‌ همه‌جانبه‌ است‌. خواست‌ ملت‌، استقلال‌ جغرافیایی‌، استقلال‌ سیاسی‌،استقلال‌ اقتصادی‌ و فرهنگی‌ است‌. ملت‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ این‌ خواسته‌نیز از بذل‌ جان‌ و مال‌ خود مایه‌ گذاشته‌ است‌. کیست‌ که‌ نداند که‌ حفظ‌استقلال‌ همه‌جانبه‌ بدون‌ پشتوانه‌ و مشارکت‌ اکثریت‌ ملت‌ در امورسیاسی‌ و کلیه‌ امور دیگر غیر ممکن‌ است‌. برخورد قیم‌مآبانه‌ با ملت‌ وتقسیم‌ شهروندان‌ به‌ خواص‌ و عوام‌، خودی‌ و غیرخودی‌ موجب‌ انزوای‌بخش‌ قابل‌ توجهی‌ از ملت‌، فرار مغزها، فرار سرمایه‌ها، بی‌تفاوتی‌ ملی ‌نسبت‌ به‌ انقلاب‌ و اهداف‌ آن‌ می‌شود. اگر توپ‌ و تفنگ‌ و خیل‌ چاکران‌ سینه‌چاک‌ می‌توانست‌ ضامن‌ استقلال‌ همه‌جانبه‌ باشد، در رژیمهای ‌تمامیت‌خواه‌ وجود دارد و منجمله‌ در رژیم‌ گذشته‌ ایران‌ که‌ به‌ وفور وجود داشت‌.      2 ـ آزادی‌: ملت‌ تحت‌ ستم‌ ایران‌ در رژیم‌ گذشته‌ از به‌ حساب‌نیامدن‌، از تحقیر، از فضای‌ رعب‌ و هراس‌، از تحمیل‌ اراده‌های‌مسندنشینان‌ بالا دست‌ به‌ پایین‌ دستان‌، از عدم‌ آزادی‌ بیان‌، عدم‌ آزادی‌اندیشه‌، از عدم‌ آزادی‌ فعالیت‌ سیاسی‌، از عدم‌ آزادی‌ برای‌ مطالبه‌حقوق‌ قانونی‌، از عدم‌ وجود حق‌ انتخاب‌ شدن‌، از عدم‌ وجود آزادی‌برای‌ حق‌ انتخاب‌ کردن‌ در رنج‌ بود. لذا برای‌ کسب‌ آزادی‌ و برای‌ ازبین‌ بردن‌ آثار مترتب‌ بر عدم‌ وجود آزادیها، قیام‌ و انقلاب‌ کرد. ملت‌ایران‌ آزادی‌ را درست‌ معنا کرد و آزادی‌ برای‌ مخالف‌ را می‌خواست‌.       پرداخت‌ هزینه‌های‌ سنگین‌ ملی‌ و مبارزات‌ طولانی‌ مدت‌ و سنگین‌و مداوم‌ ملت‌، برای‌ تحصیل‌ آزادی‌ بود. اگر قرار باشد که‌ در بر همان‌پاشنه‌ بچرخد و کلیه‌ آزادیهای‌ مصرح‌ در قوانین‌ و مطالبه‌ شده‌ ملی‌محدود و بتدریج‌ محو گردد، از خود سؤال‌ کنیم‌ پس‌ ملت‌ برای‌ چه‌انقلاب‌ کرد؟      وجود زندانیان‌ سیاسی‌، وجود نویسندگان‌ در بند، حذف‌ نخبگان‌،شایستگان‌ و عاشقان‌ خدمت‌ به‌ ملت‌ از صحنه‌ انتخابات‌، تعطیلی‌روزنامه‌ها و رسانه‌های‌ مکتوب‌ و حذف‌ فیزیکی‌ دگراندیشان‌ با ترور وانجام‌ قتلهای‌ زنجیره‌ای‌، خفه‌ کردن‌ صدای‌ دانشجو و دانشگاهی‌ درگلو، حمله‌ به‌ تجمعات‌ قانونی‌ و مخدوش‌ کردن‌ چهره‌هایی‌ که‌ غم‌ ملت‌دارند و خادم‌ ملت‌ بوده‌اند و دهها مورد دیگر همگی‌ نشانه‌های‌ بارزی‌از عدم‌ تحقق‌ کامل‌ این‌ شعار اصلی‌ ملت‌ انقلابی‌ ایران‌، یعنی‌ صاحبان‌اصلی‌ انقلاب‌ است‌.      3 ـ جمهوری‌ اسلامی‌: مشی‌ پذیرفته‌ شده‌ توسط‌ ملت‌ انقلابی‌ ایران‌برای‌ حکومت‌ «جمهوری‌ اسلامی‌» است‌. این‌ شیوه‌ حکومت‌ دارای ‌دوبال‌ است‌، وجود هیچیک‌ از این‌ دو از منظر دید ملت‌ نافی‌ دیگری‌نیست‌ و قطعاً ادامه‌ حیات‌ حکومت‌ برابر خواست‌ ملتی‌ که‌ انقلاب‌ کرد، مستلزم‌ وجود هماهنگ‌ و همسنگ‌ هر دو بال‌ است‌. برابر رأی‌ ملت‌هیچ‌ احد و هیچ‌ قدرتی‌ حق‌ ندارد به‌ بهانه‌ یکی‌ از آن‌ دو واژه‌ «جمهوری‌» یا «اسلامی‌» موجب‌ حذف‌ دیگری‌ یا کمرنگ‌ شدن‌ آن‌ بشود و یا قرائت‌خاص‌ خود را از جمهوریت‌ و اسلامیت‌ بر ملت‌ تحمیل‌ نماید.جمهوریت‌ نظام‌ یعنی‌ تجلی‌ اراده‌ ملت‌ که‌ از طریق‌ انتخابات‌ آزاد،قانونی‌ و عادلانه‌ تحقق‌ پیدا می‌کند. هرنوع‌ محدودیت‌ در حق‌انتخاب‌ شدن‌ و انتخاب‌ کردن‌ آزاد مردم‌ و براساس‌ سلیقه‌ عده‌ای‌ خاص‌،یعنی‌ تجاوز به‌ حقوق‌ ملت‌، بی‌حرمتی‌ به‌ قانون‌ و نفی‌ جمهوریت‌ وخدشه‌ به‌ مشروعیت‌ نظام‌ حکومتی‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ است‌.      حذف‌ گسترده‌ و خلاف‌ قانون‌ داوطلبین‌ ورود به‌ مجلس‌ و عدم‌ حضورگسترده‌ کاندیداهای‌ با گرایشهای‌ سیاسی‌ مختلف‌ در انتخابات‌ مجلس ‌شورای‌ اسلامی‌ و تبدیل‌ انتخابات‌ به‌ انتصابات‌ درحدود (200) حوزه‌انتخابیه‌ از (290) حوزه‌ کل‌ کشور، یعنی‌ همان‌ روش‌ انتخابات‌ نمایشی ‌که‌ ملت‌ ایران‌ در سالهای‌ 56 و 57 برای‌ محو آن‌ انقلاب‌ کرد.      تقارن‌ این‌ ایام‌ یعنی‌ روزهای‌ جشن‌ سالگرد پیروزی‌ انقلاب‌ بابحث‌ تجاوز به‌ حقوق‌ ملت‌ و آزادیهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌ وسیاسی‌شهروندان‌ و ایجاد محدودیت‌ در بدیهی‌ترین‌ و ساده‌ترین‌آزادی‌ ملت‌، یعنی‌ آزادی‌ حق‌ انتخاب‌ شدن‌ و انتخاب‌ کردن‌ با طراحی‌یک‌ کودتای‌ سفید به‌ منظور تسخیر مجلس‌ بار دیگر نشانه‌ عنایت‌ الهی‌درحق‌ ملت‌ رشید ایران‌ است‌.      نگرش‌ بنده‌ به‌ وضعیت‌ موجود، نگاه‌ یک‌ فرصت‌ دیگر و یک‌فرصت‌ استثنایی‌ است‌. استفاده‌ درست‌ از این‌ فرصت‌ می‌تواند انحراف‌ایجاد شده‌ در مسیر اهداف‌ انقلاب‌ را اصلاح‌ کرده‌، دست‌ کسانی‌ را که‌انقلاب‌ را به‌ نفع‌ خود و اطرافیان‌ زیاده‌طلب‌ و چاکران‌ متملق‌ وکوتوله‌های‌ سیاسی‌، مصادره‌ به‌ مطلوب‌ کرده‌اند، کوتاه‌ نماید.      نقطه‌ عطفی‌ در مسیر منحنی‌ حرکت‌ انقلاب‌ همین‌ روزها بوجودآمده‌ است‌. دو مسیر بر سر راه‌ حرکت‌ ملت‌ وجود دارد. مسیر اول‌ یعنی‌مسیر دموکراسی‌ و مردم‌سالاری‌. در این‌ مسیر، اگر ملت‌ یکپارچه‌ ویکصدا و هماهنگ‌، حذف‌ گسترده‌ کاندیداها و جایگزینی‌ اعمال‌ سلیقه‌بجای‌ قانون‌ را محکوم‌ و از به‌ نتیجه‌ رسیدن‌ آن‌ جلوگیری‌ کند، در ضمن‌تن‌ به‌ هیچ‌ معامله‌ و سازشی‌ ندهد، بدیهی‌ است‌ که‌ در اینصورت‌ ملت‌بسوی‌ مقصد دموکراسی‌ و مردم‌سالاری‌ راه‌ خواهد پیمود.      مسیر دوم‌، یعنی‌ مسیر بروز و ظهور استبداد. عدم‌ حضور ملت‌ وعدم‌ محکوم‌ کردن‌ حذف‌ گسترده‌ کاندیداها، مسیری‌ بسوی‌ استبداد وحذف‌ اراده‌ ملی‌ ملت‌ از تمام‌ صحنه‌هاست‌. اینچنین‌ وضعیتی‌ و رسیدن‌به‌ منزلی‌ با مشخصات‌ کامل‌ یک‌ استبداد همه‌جانبه‌، فقط‌ درصورتی‌محقق‌ خواهد شد که‌ ملت‌ ساکت‌ و نظاره‌گر باشد.       بدیهی‌ است‌ همانطوریکه‌ از ملت‌ انتظار و تقاضای‌ عدم‌ سکوت ‌داریم‌ و از ایشان‌ می‌خواهیم‌ با پا به‌میدان‌ و عرصه‌ مبارزه‌ قانونی‌ برای ‌احقاق‌ حقوق‌ خود بگذارند، مسؤولانی‌ که‌ طرفدار آزادی‌ ملت‌، پایبند به‌ جمهوریت‌ و اسلامیت‌ همسنگ‌ و همسو و متعهد به‌ حفظ‌ استقلال‌ همه‌جانبه‌ کشور و ملت‌ هستند، باید خود نیز به‌ میدان‌ آیند و امکان ‌اظهارنظر قانونمند و بدور از تشنج‌ و درگیری‌ را برای‌ ملت‌ فراهم ‌نمایند.      یکی‌ از شیوه‌های‌ قانونمند و متمدنانه‌ و قابل‌قبول‌ برگزاری‌ رفراندوم‌ و انجام‌ چند پرسش‌ عمومی‌ از ملت‌ و نظرخواهی‌ همگانی‌ است‌.      برای‌ مثال‌، مردم‌ بگویند آیا در واقعه‌ اخیر و حذف‌ گسترده‌ کاندیداها به‌ شورای‌ نگهبان‌ حق‌ می‌دهند یا نمی‌دهند؟ مردم‌ بگویند در رد مصوبات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، رفتار شورای‌ نگهبان‌ را درجهت‌منافع‌ ملی‌ می‌دانند یا نمی‌دانند؟ مردم‌ بگویند میزان‌ آزادیها در کشورکافی‌ است‌ یا خیر؟ مردم‌ بگویند از شیوه‌ مدیریت‌ حاکمیت‌ در کشورراضی‌ هستند یا نیستند؟ مردم‌ بگویند که‌ تمام‌ ارکان‌ حکومتی‌ بایدپاسخگوی‌ مستقیم‌ ملت‌ باشند یا غیر مستقیم‌ و سؤالهای‌ فراوان‌ دیگرکه‌ برای‌ ملت‌ مطرح‌ است‌ و تاکنون‌ بدون‌ پاسخ‌ مانده‌ است‌؟ متأسفانه‌همگان‌ نیز بنام‌ ملت‌ و بکام‌ خویش‌ از کیسه‌ ملت‌ هزینه‌ می‌کنند.      در خاتمه‌ ضروری‌ می‌دانم‌ بعنوان‌ یک‌ وکیل‌ کرد که‌ دو دوره‌ افتخارنمایندگی‌ و امانتداری‌ امانت‌ وکالت‌ ملت‌ را داشته‌ام‌، عرض‌ کنم‌ که‌ ازعموم‌ ملت‌ و بویژه‌ برادران‌ و خواهران‌ کرد خود سپاسگزار و متشکرم‌،این‌ عزیزان‌ بزرگوار همواره‌ مرا رهین‌ منت‌ خویش‌ فرموده‌اند.      اعلام‌ می‌دارم‌ بعنوان‌ یک‌ وکیل‌ کرد، شیوه‌ مناسب‌ زمان‌ را برای‌بیان‌ مطالبات‌ ملت‌ و احقاق‌ حقوق‌ ایشان‌ برگزیدم‌. این‌ شیوه‌ همان ‌شیوه‌ پارلمانتاریزم‌ و حضور آگاهانه‌ و فعال‌ در صحنه‌ پارلمان‌ بعنوان‌یک‌ پارلمانترین‌ کرد بوده‌ و هست‌، جریانی‌ که‌ با این‌ حرکت‌ آغاز شده‌است‌ ادامه‌ خواهد یافت‌. حذف‌ بنده‌ و دیگر وکلای‌ کرد نمی‌تواندمانعی‌ در راه‌ حرکت‌ این‌ جریان‌ باشد. هرکس‌ هم‌ بخواهد راه‌ حرکت‌این‌ جریان‌ را سد نماید قطعاً محکوم‌ به‌ فناست‌ و در امواج‌ حرکت‌مردم‌ نیست‌ و نابود خواهد شد. این‌ حکم‌، سرنوشت‌ محتوم‌ و مختوم‌ تمام‌ کسانی‌ است‌ که‌ در مقابل‌ حرکتهای‌ ملی‌ و مردمی‌ می‌ایستند.       ضروری‌ می‌دانم‌ اعلام‌ کنم‌ که‌ اگر دفاع‌ از حقوق‌ ملت‌ و تلاش‌ برای‌رفع‌ تبعیض‌ و نهادینه‌ شدن‌ آزادی‌ و تجلی‌ اراده‌ ملت‌ موجب‌ حذف‌ بنده‌شده‌ است‌، با افتخار و سربلندی‌ موارد اتهامی‌ را می‌پذیرم‌.      از هیأت‌ نظارت‌ استان‌ کردستان‌ و هیأت‌ نظارت‌ مرکزی‌ و شورای‌محترم‌ نگهبان‌ از این‌ تریبون‌ رسماً درخواست‌ می‌نمایم‌ که‌ مستندات‌ واسناد (5) مورد اتهام‌ وارده‌ به‌ بنده‌ را برای‌ استحضار ملت‌ شریف‌ ایران‌از طریق‌ رسانه‌های‌ همگانی‌ اعلام‌ نمایند که‌ موجب‌ نهایت‌ سپاس‌ وتشکر و افتخار این‌ بنده‌ است‌. والسلام‌      (عده‌ای‌ از نمایندگان‌ ـ احسنت‌)      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ جناب‌ آقای‌ محسن‌ میردامادی‌ بفرمایید.      محسن‌ میردامادی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      در ابتداء دوازدهم‌ بهمن‌ماه‌، سالروز ورود حضرت‌ امام‌ به‌ میهن‌اسلامی‌ و آغاز دهه‌ مبارکه‌ فجر را تبریک‌ عرض‌ می‌کنم‌. متنی‌ را که‌ بنده‌قرائت‌ می‌کنم‌، متنی‌ است‌ که‌ نمایندگانی‌ که‌ امروز استعفاء خود راتقدیم‌ هیأت‌ رئیسه‌ مجلس‌ می‌کنند، مشترکاً امضاء کرده‌اند و این‌ متن‌قرائت‌ می‌شود. اگر وقت‌ من‌ کفایت‌ نکرد برادر من‌ جناب‌ آقای‌مزروعی‌ آنرا ادامه‌ خواهند داد.      بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ملت‌ شریف‌ و آگاه‌ ایران‌! مجلس‌ شورا بعنوان‌ بارزترین‌ تجلی‌ حق‌حاکمیت‌ ملت‌ بر سرنوشت‌ خویش‌ و مهمترین‌ دستاورد مبارزات‌آزادیخواهانه‌ و ضد استبدادی‌ تاریخ‌ معاصر ایران‌ همواره‌ در معرض‌خشم‌ و تیغ‌ کین‌ استبداد و استبدادطلبان‌ بوده‌ است‌.       گاه‌ که‌ امکان‌ یافته‌اند و مستظهر به‌ حمایت‌ آشکار خارجی‌ بوده‌انداین‌ آتش‌ خشم‌ و کین‌ از توپخانه‌ها بر مجلس‌ باریده‌ است‌ و گاه‌ که‌امکانی‌ چنین‌ فراهم‌ نبوده‌ است‌ با اعمال‌ زور و قدرت‌ و یا دسیسه‌ دررأی‌ ملت‌، در تشکیل‌ مجلسی‌ نمایشی‌، مطیع‌ و فرمانبردار کوشیده‌ وپیکر استبداد را با جامه‌ زیبای‌ مردم‌سالاری‌ آراسته‌اند. داستان‌ عمریکصدساله‌ پارلمان‌ در ایران‌، اما گویای‌ واقعیتی‌ دیگر افزون‌ بر این‌است‌ و آن‌ اینکه‌ استبداد در سرکوب‌ یا استحاله‌ مجلس‌ همواره‌ دست‌در دست‌ استعمار داشته‌ است‌.       با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ که‌ نفی‌ توأمان‌ استبداد داخلی‌ واستعمار خارجی‌ اهداف‌ و آرمانهای‌ آنرا تعیین‌ می‌کرد، دشمنان‌ تاریخی ‌پارلمان‌ به‌ محاق‌ رفتند و مجلس‌ مستقل‌ و برخاسته‌ از رأی‌ بیواسطه‌ مردم‌، بزرگترین‌ دستاورد انقلاب‌ در تحقق‌ حق‌ حاکمیت‌ ملت‌ و بارزترین‌ نماد جمهوریت‌ و مردم‌سالاری‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران ‌بشمار آمد. در این‌ میان‌، مجلس‌ ششم‌ برآمده‌ از جنبش‌ اجتماعی ‌اصلاح‌طلبی‌ به‌ اقتضای‌ تأکید بیشتر و جدی‌تر بر حقوق‌ و آزادی‌های ‌سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ مردم‌، مجلس‌ اصلاحات‌ لقب‌ گرفت‌. نمایندگان ‌شما طی‌ (3) سال‌ و (8) ماه‌ گذشته‌ در مجلس‌ اصلاحات‌، تمامی‌ سعی ‌خود را مصروف‌ تضمین‌ و تعمیق‌ اصلی‌ترین‌ آرمان‌ انقلاب‌، یعنی‌آزادی‌ و بسط‌ مردم‌سالاری‌ در ساختار نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ کردند.گرچه‌ تلاشهای‌ ما چه‌ در عرصه‌ تقنین‌ و چه‌ در عرصه‌ نظارت‌ در بسط‌ و تثبیت‌ حاکمیت‌ قانون‌، آزادی‌ و مردم‌سالاری‌ و به‌ رسمیت‌ شناخته‌شدن‌ حقوق‌ ملت‌، در اکثر موارد با سد شورای‌ نگهبان‌ مواجه‌ شد، مفتخریم‌ دوره‌ای‌ را بپایان‌ می‌بریم‌ که‌ مجلس‌ در کنار توجه‌ ویژه‌ به‌مشکلات‌ اقتصادی‌ و رفاه‌ جامعه‌ در دفاع‌ از حقوق‌ ملت‌ و آگاهی‌ بخشی ‌سیاسی‌ به‌ جامعه‌، نام‌ خود را در تاریخ‌ پرافتخار ایران‌ عزیز ثبت‌ کرد ودر این‌ راه‌، تمامی‌ تهاجمات‌، دسیسه‌ها، دروغ‌پردازی‌ها و شایعه‌سازی‌ها، بحران‌ و تخریبها را علیه‌ خود به‌ جان‌ خرید و تهدید و ارعاب‌ و بازداشت‌ و محاکمه‌ نمایندگان‌ اصلاح‌طلب‌ را به‌ هیچ ‌انگاشت‌.      ملت‌ آگاه‌ ایران‌! اکنون‌ در آستانه‌ برگزاری‌ انتخابات‌ مجلس‌ هفتم‌، باروندی‌ بی‌سابقه‌ و شگفت‌ در تاریخ‌ انقلاب‌ مواجه‌ هستیم‌ که‌ در صورت‌ تداوم‌، فرجام‌ شوم‌ آن‌، بلاموضوع‌ شدن‌ انتخابات‌، بی‌اثر شدن‌ رأی‌ملت‌ و تشکیل‌ مجلسی‌ مطیع‌ و ثناگوی‌ قدرت‌ و در نتیجه‌ هدم‌ جمهوریت‌ خواهد بود. این‌ روند چیزی‌ جز رد صلاحیت‌ گسترده‌،بی‌سابقه‌ و غیرقانونی‌ داوطلبان‌ نمایندگی‌ مجلس‌ به‌ دلایل‌ سست‌ و سخیف‌ و هدایت‌ سازمان‌یافته‌ امور بسوی‌ تشکیل‌ مجلسی‌ با ترکیب‌ ازپیش‌ تعیین‌شده‌ نیست‌. اگر چه‌ بستن‌ مطبوعات‌، بازداشت‌ دانشجویان‌ و فعالان‌ سیاسی‌ و مطبوعاتی‌، مانع‌ تراشی‌ بر سر راه‌ قانونگذاری‌نمایندگان‌ مردم‌ درجهت‌ تعمیق‌ حقوق‌ ضروری‌ و مسلم‌ ایشان‌ ازمسائل‌ مهم‌ جامعه‌ است‌، اما امروز اصلی‌ترین‌ مسأله‌ ما به‌ تاراج‌ رفتن‌بزرگترین‌ دستاورد انقلاب‌ و اصلی‌ترین‌ نماد ضداستبدادی‌ نظام‌ یعنی‌مجلس‌ مستقل‌ و آزاد است‌ و در نهایی‌ترین‌ سخن‌، معضل‌ و چالش‌اصلی‌ ما امروز قلب‌ ماهیت‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و از بین‌ رفتن‌اساس‌ «جمهوریت‌» نظام‌ و تعطیل‌ شدن‌ اصول‌ متعدد ناظر بر حق‌حاکمیت‌ ملت‌ بر سرنوشت‌ خویش‌ در قانون‌ اساسی‌ است‌.       نمایندگان‌ اصلاح‌طلب‌ شما با پیش‌بینی‌ چنین‌ روزی‌ و برای‌جلوگیری‌ از وقوع‌ چنین‌ وضعیتی‌ از دوسال‌ پیش‌ آنچه‌ در توان‌ داشتندبکار بستند. اما دوسال‌ تلاش‌ برای‌ اصلاح‌ قانون‌ انتخابات‌، مذاکرات‌ ومناقشات‌ و انذارها، گوش‌ شنوایی‌ نیافت‌ و همچنان‌ بر طبل‌ خودکامگی‌نواخته‌ شد. ما اینک‌ در پایان‌ این‌ راه‌ نه‌ برای‌ خویشتن‌ که‌ شرم‌ باد برکسانیکه‌ در این‌ بزنگاه‌ تاریخی‌ به‌ عرضه‌ خویش‌ پرداخته‌ باشند، بلکه‌تنها و تنها برای‌ رسیدن‌ به‌ رأی‌ خالص‌ مردم‌ در تعیین‌ سرنوشت‌ خویش‌بی‌هیچ‌ واسطه‌ یا واسطه‌گانی‌ دست‌ به‌ تحصنی‌ مسالمت‌آمیز و مدنی‌زدیم‌ و با روزه‌ لب‌ بر طعام‌ بستیم‌ تا نه‌ آنکه‌، آنان‌ شاید به‌ رأی‌ و نظرمردم‌ احترام‌ بگذارند که‌ شما دریابید که‌ ما بر هرچه‌ چشم‌ فروبسته‌ باشیم‌و بر هر تحولی‌ تحلیلی‌ نهاده‌ باشیم‌، بر سر این‌ بدیهی‌ترین‌ حق‌ مردم‌یعنی‌ حق‌ انتخاب‌ با کسی‌ معامله‌ نمی‌کنیم‌ و راه‌ بر هیچ‌ توجیهی‌نمی‌گشاییم‌. حال‌ که‌ مستی‌زدگان‌ قدرت‌ و مدهوشان‌ استبداد را یارای‌درک‌ آن‌ انذارها و هشدارها و این‌ خروش‌هاو اعتراض‌ها و اهمیت‌ وحساسیت‌ شرایط‌ کنونی‌ جامعه‌ و کشور نیست‌ و اقتدارگرایان‌ عزم‌ خود راجزم‌ کرده‌اند تا با حذف‌ «جمهوریت‌» نظام‌ و درنتیجه‌ «اسلامیت‌» آن‌ وتشکیل‌ مجلسی‌ فرمایشی‌ و فرمانبردار، سراشیب‌ سقوط‌ را تا فرجام‌ شوم‌آن‌ و سوختن‌ در آتشی‌ که‌ خود هیزم‌ آنند، طی‌ کنند، ما را چاره‌ای‌ جز عدم‌حضور و عدم‌ همراهی‌ در این‌ مسیر و گریزی‌ جز استعفاء از عنوانی‌نیست‌ که‌ از این‌ پس‌ در آن‌ خیری‌ برای‌ ملت‌ و (رئیس‌ ـ وقتتان‌ تمام‌است‌) فخری‌ برای‌ خود نمی‌یابیم‌ (جناب‌ آقای‌ مزروعی‌ ادامه‌ بدهید).      رئیس‌ ـ سخنران‌ بعدی‌ را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ سخنران‌ بعدی‌ جناب‌ آقای‌ رجبعلی‌مزروعی‌ هستند، بفرمایید.      رجبعلی‌ مزروعی‌ ـ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ زمانی‌ می‌تواند حافظ‌دستاوردهای‌ انقلاب‌، مدافع‌ حقوق‌ و منافع‌ مردم‌، ضامن‌ استقلال‌ وعزت‌ و اعتلای‌ کشور و پاسدار دین‌ و معنویت‌ و اخلاق‌ باشد که‌نمایندگانش‌ در انتخاباتی‌ آزاد، قانونی‌، عادلانه‌ و بطور مستقیم‌ توسط‌ملت‌ برگزیده‌ شده‌ باشند. ما در برابر عظمت‌ و بزرگواری‌ شما ملت‌صبور و آگاه‌ سر تعظیم‌ فرود می‌آوریم‌ و از تمامی‌ تقصیرها و قصورهادر حمل‌ بار امانتی‌ که‌ به‌ ما سپرده‌اید پوزش‌ می‌طلبیم‌ و یقین‌ داریم‌شما که‌ همواره‌ به‌ ملتی‌ کریم‌ و بلندنظر شهره‌ بوده‌اید، عذر تقصیر ما راخواهید پذیرفت‌ و به‌ ما حق‌ خواهید داد در مجلسی‌ نمانیم‌ که‌ نمی‌تواندحق‌ شما را استیفاء کند و مانع‌ برگزاری‌ انتخاباتی‌ شود که‌ طی‌ آن‌ قراراست‌ ملت‌ نه‌ به‌ نمایندگان‌ واقعی‌ خویش‌، بلکه‌ به‌ انتخاب‌ دیگران‌ رأی‌دهد. ما یقین‌ داریم‌ راضی‌ نخواهید بود ننگ‌ و نکبت‌ بربادرفتن‌جمهوریت‌ نظام‌ به‌ کام‌ اقتدارگرایان‌ اما بنام‌ اصلاح‌طلبان‌ ثبت‌ شود. لذااکنون‌ که‌ به‌ دلالت‌ بی‌حاصلی‌ تمامی‌ تلاشها و انذارها و هشدارهای‌گذشته‌، همگان‌ دریافته‌اند که‌ آنان‌ قرار گذاشته‌اند «میزان‌ رأی‌ ملت‌»نباشد، قرار گذاشته‌اند مجلس‌ دیگر «عصاره‌ فضائل‌ ملت‌ نباشد»، قرارگذاشته‌اند «مردم‌ نمایندگان‌ واقعی‌ خود را بیواسطه‌ انتخاب‌ نکنند» وقرار گذاشته‌اند جمهوریت‌ نظام‌ را نابود و اسلامیت‌ آنرا مسخ‌ و به‌اسلامی‌ طالبانی‌ و بیگانه‌ با مردم‌ تبدیل‌ کنند. یقین‌ داریم‌ و دارید که‌این‌ قرارها نه‌ تنها برای‌ ملت‌ فردایی‌ بهتر را رقم‌ نخواهد زد، بلکه‌ آنرابسوی‌ آینده‌ای‌ تیره‌ و مبهم‌ رهنمون‌ خواهد کرد از اینرو استعفاء رسمی‌خود را از نمایندگی‌ مجلس‌ ششم‌ به‌ پیشگاه‌ شما تقدیم‌ می‌داریم‌.       همچنین‌ اعلام‌ می‌کنیم‌ انتخاباتی‌ که‌ با نقض‌ آشکار حقوق‌ بدیهی ‌مردم‌ و محروم‌ ساختن‌ شهروندان‌ از حق‌ انتخاب‌ کردن‌ و انتخاب‌ شدن‌ برگزار می‌شود، انتخاباتی‌ که‌ نتیجه‌ آن‌ از پیش‌ تعیین‌شده‌ است‌، خیانت ‌به‌ آرمانهای‌ ملت‌ در انقلاب‌ اسلامی‌ و لذا فاقد مشروعیت‌، غیرقانونی‌ و نتایج‌ آن‌ برای‌ ملت‌ پذیرفته‌ نخواهد بود و ما نیز در چنین‌ انتخاباتی ‌شرکت‌ نخواهیم‌ کرد. همچنین‌ یقین‌ داریم‌ هر فرد یا مرجعی‌ که‌ دل‌ درگرو عزت‌ و سربلندی‌ این‌ کشور و ملت‌ و آرمانهای‌ انقلاب‌ و میراث‌امام‌ دارد حاضر به‌ برگزاری‌ چنین‌ انتخاباتی‌ نخواهد شد.       تاریخ‌ بر حقایق‌ چشم‌ فرونخواهد بست‌، همچنان‌ معتقدیم‌ «میزان‌رأی‌ ملت‌ است‌» و تردید نداریم‌ این‌ کلام‌ امام‌ (ره‌) فریب‌ و فسانه‌ نبوده‌ و حقیقتی‌ انکارناپذیر است‌. ما همچنان‌ به‌ نظام‌ «جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌»، نه‌ یک‌ کلمه‌ بیش‌ و نه‌ یک‌ کلمه‌ کم‌ باور داریم‌ و می‌دانیم‌ این‌خانه‌ میراث‌ همه‌ ماست‌. چراغش‌ را روشن‌ نگه‌ خواهیم‌ داشت‌.       این‌ متن‌ به‌ امضاء (108) نفر از نمایندگان‌ تاکنون‌ رسیده‌ است‌.      (حضار صلوات‌ فرستادند)       (یکی‌ از نمایندگان‌ ـ درود بر امام‌، مرگ‌ بر استبداد)      منشی‌ (جبارزاده‌) ـ جهت‌ استحضار شنوندگان‌ عزیز برنامه‌، ریاست‌محترم‌ مجلس‌ درحال‌ دریافت‌ استعفاء نمایندگان‌ مستعفی‌ هستند.      4 ـ اعلام‌ وصول‌ تقاضای‌ استعفاء جمعی‌ ازنمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌       رئیس‌ ـ اعلام‌ وصول‌ می‌کنیم‌ از تعداد 109 نفر از نمایندگان‌ که‌جدا جدا استعفاء دادند و از این‌ قضیه‌ هم‌ همه‌ ما بسیار متأسف‌ و متأثریم‌ و مطمئناً همه‌ ملت‌ و همه‌ مسؤولین‌.       5 ـ بیانات‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بمناسبت‌ آغاز دهه‌ مبارکه‌ فجر انقلاب‌ اسلامی‌ و اظهار تأسف‌ از رد صلاحیت‌ جمعی‌ از کاندیداهای‌انتخابات‌ هفتمین‌ دوره‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی ‌توسط‌ شورای‌ محترم‌ نگهبان‌      رئیس‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      اما عرایضم‌؛ آغاز دهه‌ فجر است‌، (25) سال‌ از انقلاب‌ اسلامی‌می‌گذرد، تحولی‌ بسیار عظیم‌ و بزرگ‌ در جامعه‌، امروز مصادف‌ با ورودبنیانگذار حرکت‌ اسلامی‌ و انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ ایران‌ پس‌ از (14) سال‌خارج‌ از کشور و تبعید، حدود یکسال‌ در ترکیه‌ و حدود (13) سال‌ یابیشتر هم‌ در عراق‌.      در آستانه‌ پیروزی‌، امام‌ وارد ایران‌ شدند، با چه‌ شکوه‌ و عظمتی‌مردم‌ از امام‌ استقبال‌ کردند.      آنچه‌ که‌ امروز لازم‌ است‌ من‌ عرض‌ کنم‌ در رابطه‌ با مبانی‌ امام‌ وسخنان‌ امام‌، تز حکومتی‌ امام‌، تفکر و بینش‌ امام‌ و اینکه‌ امام‌، از اوسؤال‌ می‌کردند حکومت‌ دینی‌ شما چه‌ نوع‌ حکومتی‌ است‌، امام‌ باصراحت‌ فرمودند که‌ حکومت‌ ما حکومت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌است‌. بعد هم‌ در آستانه‌ رفراندوم‌ فرمودند ما به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ رأی‌می‌دهیم‌، نه‌ یک‌ کلمه‌ کم‌، نه‌ یک‌ کلمه‌ زیاد و این‌ سخن‌ را مکرر امام‌هم‌ در پاریس‌ گفتند، هم‌ در عراق‌ گفتند، هم‌ در ایران‌ گفتند، هم‌ از آغازپیروزی‌، قبل‌ از پیروزی‌، تا روز رحلتش‌ امام‌ روی‌ جمهوریت‌ واسلامیت‌ تکیه‌ داشتند و عملاً هم‌ پافشاری‌ می‌کردند. ما این‌ را بارهاگفته‌ایم‌ حتی‌ یکی‌ از افرادی‌ که‌ در کنار امام‌ در پاریس‌ بودند،پیش‌نویسی‌ راجع‌ به‌ برنامه‌ حکومت‌ یا چارچوب‌ حکومت‌ نوشته‌بودند به‌ امام‌ داده‌ بودند، با اینکه‌ از چهره‌های‌ دانشگاهی‌ و روشنفکر وباصطلاح‌ لیبرال‌ بودند، خودشان‌ می‌گویند ما نوشته‌ بودیم‌ «حکومت‌اسلامی‌» امام‌ تصحیح‌ کرد نوشت‌ «جمهوری‌ اسلامی‌». بنابراین‌ اساس‌حکومت‌ و مبنای‌ امام‌ این‌ بود که‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و این‌ تکیه‌گاه‌ امام‌در این‌ مسأله‌ بود.       من‌ برای‌ اینکه‌ می‌خواهم‌ یک‌ مطلبی‌ را امروز عرض‌ کنم‌، چندنکته‌ از امام‌ اینجا یادداشت‌ کردم‌، به‌ محضرتان‌ تقدیم‌ می‌کنم‌ ومی‌خوانم‌ برای‌ یادآوری‌ که‌ بیش‌ از اینها امام‌ روی‌ این‌ مسأله‌ تکیه‌ کرده‌اما بعنوان‌ یادآوری‌، باید هم‌ از بیانات‌ امام‌ استفاده‌ کنیم‌، هم‌ از بیانات‌رهبری‌، راجع‌ به‌ جمهوری‌ و راجع‌ به‌ رأی‌ مردم‌.      اجازه‌ بدهید چون‌ مطالبم‌ زیاد است‌ بتوانم‌ اینها را منظم‌ به‌ محضرملت‌ شریف‌ ایران‌ تقدیم‌ کنم‌، عذرخواهی‌ می‌کنم‌.       «تلاش‌ می‌کنیم‌ که‌ عموم‌ ملت‌ از همه‌ طبقات‌، آگاهانه‌ و آزادانه‌نمایندگان‌ خود را انتخاب‌ کنند و سپس‌ نمایندگان‌، دولت‌ را انتخاب‌می‌کنند. مردم‌ هرکس‌ و یا هر گروه‌ را برای‌ بدست‌ گرفتن‌ مسؤولیتهاصالح‌ می‌دانند انتخاب‌ می‌کنند. انتخاب‌ مجلس‌ هم‌ آزاد و در دست‌مردم‌ است‌ و خود مردم‌ نظارت‌ می‌کنند در آن‌. کسیکه‌ ما می‌خواهیم‌مقدراتمان‌ را بدستش‌ بدهیم‌ باید آدمی‌ باشد که‌ مردم‌ انتخاب‌ کنند و باانتخاب‌ مردم‌ پیش‌بیاید. قهراً وقتی‌ با انتخاب‌ مردم‌ پیش‌ آمد، صالح‌است‌.» یعنی‌ امام‌ سخنش‌ این‌ است‌ که‌ بهترین‌ راه‌ صلاحیت‌، آراء مردم‌است‌. مردم‌ بالغند، مردم‌ رشیدند، مردم‌ انتخاب‌ می‌کنند و انسانهای‌صالح‌ را انتخاب‌ می‌کنند. بله‌، در هر کشوری‌ قوانینی‌ هست‌، مقرراتی‌هست‌، ضوابطی‌ هست‌، آن‌ بجای‌ خود محفوظ‌، اما آنکه‌ انتخاب‌می‌کنند، مردم‌ هستند.       به‌ یک‌ نکته‌ای‌ از مقام‌ معظم‌ رهبری‌ توجه‌ کنید:      «حاکم‌ اسلام‌ باید راه‌ را بلد باشد، آگاه‌ باشد و دین‌شناس‌، آن‌کسیکه‌ این‌ معیارها را دارد و از تقوی‌ و صیانت‌ نفس‌ و دینداری‌ کامل‌ وآگاهی‌ لازم‌ برخوردار است‌، آنوقت‌ نوبت‌ برسد به‌ قبول‌ ما، اگر همین‌آدم‌ را، (یعنی‌ همین‌ آدم‌ با همین‌ خصوصیات‌، با همین‌ ویژگیها، با همه‌برجستگی‌ها) اگر همین‌ آدم‌ را با همین‌ معیارها مردم‌ قبول‌ نکردند، بازمشروعیت‌ ندارد، چیزی‌ بنام‌ حکومت‌ زور در اسلام‌ نداریم‌.»      یعنی‌ آنکه‌ ولو شایستگی‌ و لیاقت‌ و همه‌ خصوصیات‌ را دارد، آنکه ‌مشروعیت‌ به‌ او می‌دهد آن‌ رأی‌ مردم‌ است‌ که‌ او را می‌پذیرند و به‌ اورأی‌ می‌دهند. حالا رأی‌ بوسیله‌ مستقیم‌ مردم‌ یا بوسیله‌ خبرگانی‌ که‌رأی‌ مستقیم‌ مردم‌ را گرفته‌اند.       متأسفانه‌ انتخابات‌ ما بدینصورت‌ شده‌، یک‌ اجراء دارد، یک‌نظارت‌ دارد، بارها ما گفتیم‌ و خود اعضاء خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌ مکرر افرادی‌ به‌ خود من‌ هم‌ گفتند که‌ بموقع‌ لازم‌ اسم‌ هم‌ می‌برم‌. گفتند ماوقتی‌ قانون‌ اساسی‌ را تدوین‌ می‌کردیم‌، فکر کردیم‌ اجراء، رئیس‌جمهورهای‌ آینده‌، وزارت‌ کشورهای‌ آینده‌، اطلاعاتهای‌ آینده‌،ممکن‌ است‌ همانند گذشته‌ دخالت‌ کنند و مجلس‌ها، مجلسهای‌فرمایشی‌ بشود. انتخابات‌، انتخابات‌ جدی‌ نباشد. ما فکر کردیم‌ یک‌جائیکه‌ مقدس‌ است‌، یک‌ جائیکه‌ ارزشمند است‌، آنرا نظارت‌ برایش‌بگذاریم‌. لذا تعبیر هم‌ دارند «نظارت‌ بر انتخابات‌» آمده‌اند به‌ این‌ نتیجه‌رسیده‌اند و آنکه‌ شورای‌ نگهبان‌ که‌ (6) حقوقدانش‌ از دو قوه‌ عبورمی‌کنند، قوه‌ قضائیه‌ معرفی‌ می‌کند و مجلس‌ هم‌ رأی‌ می‌دهد و شش‌فقیه‌ نصب‌ شده‌ از طرف‌ عالیترین‌ مقام‌ نظام‌، رهبری‌ هستند، نظارت‌ رافکر کردند بدهند بدست‌ آنها و آنها هم‌ مسؤولیتشان‌ را انجام‌ بدهند. حالا بدینصورت‌ شده‌ که‌ ما ناظرش‌ هستیم‌ و همیشه‌ این‌ (14)، (15)سال‌ تنشها داشتیم‌ و خود این‌ تنشها گذشته‌ از اینکه‌ تبعات‌ سیاسی ‌داشته‌، تبعات‌ دینی‌ داشته‌، تبعات‌ فرهنگی‌ داشته‌، به‌ باورهای‌ مردم‌لطمه‌ خورده‌، حوادث‌ گوناگونی‌ پیش‌آمده‌، روی‌ حوزه‌ اختیارات ‌نظارت‌ که‌ آیا این‌ نظارت‌ تا چه‌ حد است‌. روی‌ این‌ مسأله‌ بحثهای‌مکرری‌ شده‌، من‌ امروز یک‌ درخواست‌ و یک‌ تقاضا می‌کنم‌، امروز ازخبرگان‌ قانون‌ اساسی‌، آنانی‌ که‌ حیات‌ دارند، آنانی‌ که‌ زنده‌اند، آنهایی‌ که‌از دنیا رفتند و شهید شدند که‌ حضور ندارند، آنهائیکه‌ حضور دارند که‌ جمعی‌شان‌ در مقام‌ مرجعیت‌ هستند، آنهائیکه‌ چهره‌های‌ روشنفکر، غیرروشنفکر، آنهائیکه‌ حضور دارند، من‌ آنها را به‌ شهادت‌ می‌طلبم‌ و می‌خواهم‌ آنها شهادت‌ بدهند و روز قیامت‌ ما گریبان‌ آنها را می‌گیریم‌،آنها شهادت‌ بدهند، آیا این‌ نظارت‌ انتخاباتی‌ که‌ گفتند منظورشان‌ چه‌بوده‌ و چه‌ چیزی‌ را از این‌ می‌خواستند؟ با صراحت‌، قانونگذار در مقام‌بیان‌ قانون‌ بوده‌، آیا شورای‌ نگهبان‌ نظارتش‌ بهرصورتی‌، من‌ نمی‌گویم ‌نمی‌تواند نظارت‌ اظهارنظر کند، اما آنکه‌ موردنظر بوده‌ آیا به‌ اینصورت‌بوده‌ که‌ (8000) نفر ثبت‌نام‌ کنند، در مرحله‌ اول‌ (3300)، (3400) نفر را یکباره‌ رد کنند، (یکی‌ از نمایندگان‌ ـ 3700 تا)، (3700) تا، بهرجهت‌ (40) درصد آن‌ را رد کنند و بگویند صالح‌ نیست‌ و به ‌حیثیتشان‌ لطمه‌ وارد کنند، آیا این‌ بوده‌؟ یک‌ چنین‌ نظارتی‌ خواستند؟! آیت‌ الله جنتی‌ دیشب‌ فرمودند بر اینکه‌ ممکن‌ است‌ یک‌ انسانی‌ صالح‌باشد، یک‌ پزشکی‌ صالح‌ باشد، یک‌ مهندسی‌ صالح‌ باشد، یک‌ مدیرکلی‌ صالح‌ باشد و اما ما صالح‌ برای‌ انتخابات‌ ندانیم‌. خبرگان‌قانون‌ اساسی‌! واقعاً شما نظرتان‌ این‌ بوده‌ که‌ اول‌ شورای‌ نگهبان‌ رأی‌ بدهد؟ اول‌ آنها انتخاب‌ کنند؟ یعنی‌ انتخاب‌ دو مرحله‌ دارد؟! واقعش‌این‌ است‌؟ خوب‌ این‌ معنایش‌ این‌ است‌ دیگر! وقتی‌ می‌فرمایند براینکه‌ افرادی‌ صالح‌ باشند، برای‌ کارها و مسؤولیتهای‌ مدیرکلی‌، امامجلس‌ نمی‌تواند بیاید و آنهم‌ به‌ تشخیص‌ ما، آیا واقعاً این‌ دوتا گزینش‌نمی‌شود، دو تا گزینه‌ ندارد، از دو فیلتر نباید بگذرد؟ اول‌ از فیلترشورای‌ نگهبان‌ و بعد از فیلتر مردم‌ که‌ آیا مردم‌ به