مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ - جلسه ۴۰۷

مرجع تصویب
تاریخ انتشار 1383/01/22
شماره ویژه نامه شماره ویژه نامه:
شماره انتشار ۰
شماره نامه
تاریخ نامه

بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ جلسه‌ چهارصد و هفتم‌ 24  اسفـندمـاه‌ 1382 هجری‌شمسی‌ (407) 22 محرم‌الحرام‌ 1425 هجری‌قمری‌ مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌     دوره‌ ششم‌ ـ اجلاسیه‌ چهارم‌ 1383 ـ 1382 صورت‌ مشروح‌ مذاکرات‌ جلسه‌ علنی‌ روز یکشنبه‌ بیست‌ و چهارم‌ اسفندماه‌ 1382             فهرست‌ مندرجات‌ : 1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌.2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید.3 ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور آقایان‌: علی‌ محمد غریبانی‌ ـ حسن ‌شبانپور ـ سیدطاهر طاهری‌ و علی‌ قنبری‌.4 ـ بیانات‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ مناسبت ‌سالروز درگذشت‌ آیت‌الله سید ابوالقاسم‌ کاشانی‌، سالگرد رحلت‌ حضرت‌ حجت‌الاسلام ‌و المسلمین‌ حاج‌ احمدآقا خمینی‌ و درگذشت‌ شاعر معاصر آقای‌ نصرالله مردانی‌.5 ـ تسلیت‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ آقای ‌محمدرضا اسماعیلی‌مقدم‌ نماینده‌ محترم‌ قـم‌.6 ـ تذکرات‌ نمایندگان‌ مردم‌ در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به ‌مسؤولان‌ اجرایی‌ کشور.7 ـ تصویب‌ اصلاحات‌ کمیسیون‌ درخصوص‌ طرح‌ نظام‌ صنفی‌کشور (جهت‌ تأمین‌ نظر شورای‌ محترم‌ نگهبان‌).8   ـ   تصویب‌  مجدد   لایحه‌   استفساریه‌   ماده‌  (11)   قانون‌  برنامه‌  سوم‌توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌مصوب‌ 1379 و ارجاع‌ آن‌ به‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌.9 ـ تصویب‌ اصلاحیه‌ کمیسیون‌ درخصوص‌ طرح‌ هیأت‌ منصفه ‌(جهت‌ تأمین‌ نظر شورای‌ محترم‌ نگهبان‌).10 ـ تصویب‌ مجدد لایحه‌ بودجه‌ سال‌ 1383 کل‌ کشور و ارجاع‌ آن‌ به‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌.11 ـ اعلام‌ وصول‌ طرح‌ الزام‌ دولت‌ به‌ تقدیم‌ لایحه‌ نظام ‌هماهنگ‌ پرداخت‌ حقوق‌ کارکنان‌ دولت‌ با قید دوفوریت‌ و تصویب‌ یک ‌فوریت‌ آن‌.12 ـ تذکر آیین‌نامه‌ای‌ آقای‌ سیدمحمدحسن‌ ابوترابی‌فرد نماینده‌ محترم‌ قزوین‌.13 ـ تصویب‌ تقاضای‌ استعفای‌ آقای‌ محسن‌ آرمین‌ نماینده ‌محترم‌ تهران‌.14 ـ اخطار قانون‌ اساسی‌ و تذکر آیین‌نامه‌ای‌ خانم‌ الهه‌ کولایی‌ و آقای‌ سیدناصر قوامی‌ نمایندگان‌ محترم‌ تهران‌ و قزوین‌.15 ـ اعلام‌ وصول‌ یک‌ فقره‌ سؤال‌ و (3) فقره‌ لایحه‌.16 ـ اسامی‌ غائبین‌ و تأخیرکنندگان‌.17 ـ اعلام‌ ختم‌ جلسه‌ و تاریخ‌ تشکیل‌ جلسه‌ آینده‌.    «جلسه‌ ساعت‌ هشت‌ و چهل‌ و هشت‌ دقیقه‌ به‌ ریاست‌ آقای‌ مهدی‌ کروبی‌ رسمیت‌ یافت‌» اداره‌ تدوین‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌          1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌      رئیس‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      با حضور 196 نفر جلسه‌ رسمی‌ است‌، دستور جلسه‌ را قرائت‌ بفرمایید.      منشی‌ (جبارزاده‌) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      دستور جلسه‌ چهارصد و هفتم‌ روز یکشنبه‌ بیست‌ و چهارم‌اسفندماه‌ 1382 هجری‌شمسی‌ مطابق‌ با بیست‌ و دوم‌ محرم‌الحرام‌1425 هجری‌قمری‌:      1 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد طرح‌ نظام‌ صنفی‌ کشور(اعاده‌ شده‌ از شورای‌ محترم‌ نگهبان‌).      2 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ برنامه‌ و بودجه‌ و محاسبات‌ درمورد لایحه‌استفساریه‌ ماده‌ (11) قانون‌ برنامه‌ سوم‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مصوب‌ 1379 (اعاده‌ شده‌ از شورای‌محترم‌ نگهبان‌).      3 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌ درمورد طرح‌هیأت‌ منصفه‌ (اعاده‌ شده‌ از شورای‌ محترم‌ نگهبان‌).      4 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اصلی‌ رسیدگی‌ به‌ لایحه‌ بودجه‌ سال‌ 1383کل‌ کشور (اعاده‌ شده‌ از شورای‌ محترم‌ نگهبان‌).      5 ـ بررسی‌ تقاضای‌ استعفای‌ جناب‌ آقای‌ محسن‌ آرمین‌ نماینده‌محترم‌ تهران‌، ری‌، شمیرانات‌ و اسلامشهر.      6 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اجتماعی‌ درمورد لایحه‌ یک‌فوریتی‌ اصلاح‌ماده‌ (6) قانون‌ تشکیل‌ وزارت‌ جهاد کشاورزی‌ مصوب‌ 1379.       7 ـ سؤال‌ آقایان‌: محمد کیانوش‌راد، سیدجاسم‌ ساعدی‌، سیدعلی ‌سیدآقامیری‌ و ولی‌الله شجاع‌پوریان‌ نمایندگان‌ محترم‌ اهواز، شوش‌،دزفول‌ و بهبهان‌ از وزیر محترم‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌.       2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید      رئیس‌ ـ تلاوت‌ کلام‌الله مجید.      (آیات‌ (6 ـ 1) از سوره‌ مبارکه‌ «انفال‌» توسط‌ قاری‌ محترم‌ آقای ‌سیدعباس‌ میردامادی‌ تلاوت‌ گردید) اَللّهُم‌َّ صَل‌ِّ عَلی‌' مُحَمَّدٍ وَ آل‌ِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِن‌َالشَّیْطان‌ِالرَّجیم‌ْ ـ بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ِیَسْئَلُونَک‌َ عَن‌ِالاَْنْفـال‌ِ قُل‌ِالاْنْفـال‌ُ للهِ ِ وَ الرَّسُول‌ِ فَاتَّقُوااللهَ وَ اَصْلِحُوا ذ'ات‌َ بَیْنَکُم‌ْ وَ اَطیعُوااللهَ وَ رَسُولَه‌ُ اِن‌ْ کُنْتُم‌ْ مُؤْمِنین‌َ * اِنَّمـَاالْمُؤْمِنوُن‌َ الَّذین‌َ اِذا ذُکِرَاللهُ وَجِلَت‌ْ قُلُوبُهُم‌ْ وَ اِذا تُلِیَت‌ْ عَلَیْهِم‌ْ 'ایـاتُه‌ُ ز'ادَتْهُم‌ْ ایمـاناً وَّ عَلی‌' رَبِّهِم‌ْ یَتَوَکَّلُون‌َ *الَّذین‌َ یُقیمُون‌َ الصَّلوه‌َ وَ مِمّا رَزَقْنـاهُم‌ْ یُنْفِقُون‌َ * اُولئِک‌َ هُم‌ُ الْمُؤْمِنُون‌َ حقّاً لَّهُم‌ْدَرَجـات‌ٌ عِنْدَ رَبِّهِم‌ْ وَ مَغْفِرَه‌ٌ وَّ رِزْق‌ٌ کَریم‌ٌ * کَمـآاَخْرَجَک‌َ رَبُّک‌َ مِن‌ْ بَیْتِک‌َ بِالْحَق‌ِّ وَ اِن‌َّ فَریقاً مِّن‌َالْمُؤْمِنین‌َ لَکـارِهُون‌َ * یُجـادِلُونَک‌َ فِی‌الْحَق‌ِّ بَعْدَ مـا تَبَیَّن‌َکَـاَنَّمـا یُسـاقُون‌َ اِلَی‌الْمَوْت‌ِ وَ هُم‌ْ یَنْظُرُون‌َ * (صَدَق‌َاللهُ الْعَلی‌ُّ الْعَظیم‌ْـ حضار صلوات‌ فرستادند)       رئیس‌ ـ با تشکر از قاری‌ محترم‌.      3ـ ناطقین‌ قبل‌ ازدستور آقایان‌: علی‌ محمدغریبانی‌ ـ حسن‌ شبانپور ـ سیدطاهر طاهری‌ و علی‌ قنبری‌       رئیس‌ ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ناطقین‌ قبل‌ از دستور امروز عبارتند از:      ـ جناب‌ آقای‌ علی‌ محمدغریبانی‌ نماینده‌ محترم‌ اردبیل‌، نیر و نمین‌.                                      ـ جناب‌ آقای‌ حسن‌ شبانپور نماینده‌ محترم‌ مرودشت‌.      (که‌ هرکدام‌ ده‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند)      ـ جناب‌ آقای‌ سیدطاهر طاهری‌ نماینده‌ محترم‌ سمنان‌.       ـ جناب‌ آقای‌ علی‌ قنبری‌ نماینده‌ محترم‌ اردل‌، فارسان‌، کیار وکوهرنگ‌.                                      (که‌ هرکدام‌ پنج‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند)      جناب‌ آقای‌ علی‌ محمدغریبانی‌ بفرمایید.      علی‌ محمدغریبانی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ایام‌ شهادت‌ منادی‌ آزادیخواهی‌ و عدالت‌، سالار شهیدان‌ حضرت‌اباعبدالله الحسین‌ ـ علیه السلام ـ و یاران‌ باوفایش‌ بر شما ملت‌ آگاه‌ و شریف‌ و همکاران‌ گرامی‌ تسلیت‌ و تعزیت‌ باد.      قبل‌ از آغاز عرایضم‌ باقلبی‌ سرشار از عشق‌ و محبت‌ از تمامی‌مردم‌ وفادار و باصفای‌ اردبیل‌، نیر و نمین‌ که‌ در طول‌ (5) دوره‌ که‌ یک‌دوره‌ آن‌ به‌ هنگام‌ رد صلاحیت‌ بود به‌ حقیر رأی‌ اعتماد دادند تشکرمی‌نمایم‌ و در دوره‌ هفتم‌ نیز با توجه‌ به‌ شرایط‌ خاصی‌ که‌ بوجود آوردندتا افتخار نمایندگی‌ از من‌ سلب‌ گردد مجدداً از همه‌ قدردانی‌ کرده‌ وخواهان‌ عظمت‌ و بالندگی‌ یکایک‌ همشهریان‌ از خداوند متعال‌ هستم‌.      ضمناً چون‌ بعلت‌ کثرت‌ خطاها و خلافهای‌ انجام‌ گرفته‌ درانتخابات‌ اردبیل‌ به‌ حیثیت‌ و هویت‌ مردم‌ شرافتمند اردبیل‌ این‌عاشقان‌ فرزانه‌ و فرهنگ‌ حسینی‌ اهانت‌ شده‌، از ریاست‌ محترم‌ مجلس‌شورا درخواست‌ می‌نمایم‌ به‌ مواردی‌ که‌ خدمتشان‌ تقدیم‌ می‌کنم‌،دستور فرمایند در جریان‌ تحقیق‌ و تفحص‌ و در کمیسیون‌ اصل‌ نود که‌یک‌ نهاد مردمی‌ است‌ مورد رسیدگی‌ قرار دهند.      انتخابات‌ هفتمین‌ دوره‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در شرایطی‌ برگزارشد که‌ ربع‌ قرن‌ از تشکیل‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ گذشته‌ است‌، علی‌القاعده‌ می‌بایست‌ بهترین‌ انتخابات‌ را در مقایسه‌ با ادوار گذشته‌می‌داشتیم‌، یعنی‌ پرشورترین‌، آزادترین‌، رقابتی‌ترین‌ و قانونی‌ترین ‌انتخابات‌ را ما شاهد می‌شدیم‌. اما متأسفانه‌ نه‌ شور و حالی‌، نه‌ رقابتی‌،نه‌ قانونمداری‌ و نه‌ احساس‌ بالندگی‌ حضور گسترده‌ مردم‌. النهایه‌ این‌انتخابات‌ با همه‌ اتفاقات‌ شگفت‌آور و دور از انتظار پایان‌ یافت‌ و عبرتهاو عبارتهای‌ تأمل‌ برانگیز و تأسف‌ آور را برای‌ بازیگران‌ دغل‌باز تاریخ‌برجای‌ نهاد و همچنین‌ این‌ انتخابات‌ بار دیگر پاره‌ای‌ از نقایص‌ رفونشده‌ قوانین‌ موجود علی‌الخصوص‌ قانون‌ انتخابات‌ و اختیارات‌ ریاست‌جمهوری‌ را که‌ در پای‌ فزون‌ خواهی‌ اربابان‌ قدرت‌، ذبح‌ غیرشرعی‌ شدظاهر ساخته‌ و بی‌انضباطی‌های‌ سالیان‌ گذشته‌ را با اشکال‌ کاملاً بدیع‌ وعریان‌ نمایان‌ ساخت‌.      حوادث‌ تأمل‌ برانگیز و بعضاً تأسفبار روزها و هفته‌های‌ گذشته‌ درکشور که‌ تداعی‌گر توطئه‌ای‌ همه‌ جانبه‌ و حساب‌ شده‌ علیه‌ اصلاح‌طلبان ‌بود حکایت‌ از اجرای‌ پروژه‌ مهندسی‌ شده‌ دیگر از نمایشهای‌کینه‌توزانه‌ چند سال‌ گذشته‌ در حذف‌ جریان‌ اصیل‌ خط‌ امام‌ از سوی ‌صاحبان‌ قدرتها و ثروتهای‌ بادآورده‌، دارد.      رد صلاحیتهای‌ بی‌حد و حساب‌، اتهامات‌ واهی‌ و ایجاد جو مسموم‌علیه‌ افراد، تخلفات‌ مکرر، ندیده‌ گرفتن‌ اختیارات‌ قانونی‌ مجریان‌انتخابات‌، بی‌توجهی‌ به‌ نظرات‌ دلسوزانه‌ مقامات‌ بالای‌ کشور، دادن‌هدایای‌ انتخاباتی‌، سوء استفاده‌ از وضعیت‌ معیشتی‌ افراد نیازمند وحاشیه‌نشینان‌، خرید و فروش‌ آراء، بدآموزی‌، بدعت‌گذاریهای‌ غلط‌،صرف‌ هزینه‌های‌ چند صد میلیون‌ تومانی‌ توسط‌ کاندیداها و دخالتهای‌غیرمسؤولانه‌ جملگی‌ هفتمین‌ دوره‌ مجلس‌ را انتخاباتی‌ نوظهور وبی‌بدیل‌ در تاریخ‌ انقلاب‌ اسلامی‌ مبدل‌ ساخت‌ و برگ‌ سیاه‌ دیگری‌ برکارنامه‌ بی‌بصیرتی‌ جریان‌ خاص‌ درج‌ نمود.       راستی‌ ایجاد و راه‌ اندازی‌ دفاتر شورای‌ نگهبان‌ در تمام‌ نقاط‌ ایران‌که‌ یکباره‌ مثل‌ قارچ‌ روییده‌اند و تشکیلاتی‌ مشابه‌ تشکیلات‌ دولتی‌ رادارند برای‌ برخورد با تخلفات‌ است‌ یا اجازه‌ بیشتر تخلفات‌؟ بی‌شک‌برای‌ رسیدن‌ به‌ آرمانشهر جامعه‌ مدنی‌ و گذشتن‌ از راه‌ دشوار و درازبرای‌ دستیابی‌ به‌ آزادی‌ چاره‌ای‌ جز پرداخت‌ بهای‌ گزاف‌ نیست‌ و درآینده‌ نیز هزینه‌های‌ گزاف‌تری‌ در انتظار خواهد بود و این‌ سرنوشت‌تمام‌ ملتهایی‌ است‌ که‌ در نیمه‌ راه‌ مردم‌سالاری‌ قرار دارند. با اینهمه‌لازم‌ می‌دانم‌ نکاتی‌ را برای‌ افکار عمومی‌ طرح‌ نمایم‌.       آزادی‌، عدالت‌، مردم‌سالاری‌، پیشگیری‌ از استبداد و تمرکز نامشروع‌ قدرت‌، برابری‌ فرمانبران‌ و فرمانروایان‌ در مقابل‌ قانون‌، رشد روحیه‌ مشارکت‌ آگاهانه‌ و آزادانه‌ در امور مملکتی‌، شکست‌ صولت‌ کاذب‌ حاکمان‌، گسترش‌ توأمان‌ رفاه‌ و معنویت‌ برای‌ همه‌ آحاد جامعه‌ و تعالی‌ و ترقی‌ مادی‌ و معنوی‌ همه‌ شهروندان‌ و همه‌ و همه‌ آرمانهایی‌ بودند که‌ کانون‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را از خرداد 42 تا خرداد 76 و تا امروز همواره‌ گرم‌ و پرحرارت‌ نگاه‌ داشتند. بی‌تردید هنوز هم‌ معتقدیم‌ که‌فرآیند اصلاحات‌ بمثابه‌ گزینش‌ تاریخی‌ و آگاهانه‌ ملت‌ ایران‌، مسیری‌ بی‌بازگشت‌ و ضرورتی‌ اجتناب‌ ناپذیر است‌ بنحوی‌ که‌ آرمانهای‌ انقلاب‌اسلامی‌ و آرزوهای‌ امام‌ عزیز را با اصلاح‌ بنیادین‌ ساختارهای ‌سیاسی‌، اجتماعی‌، اقتصادی‌ و فرهنگی‌ سهل‌ الوصول‌تر و دسترس‌پذیرتر کند. واقعاً جبهه‌ اصلاحات‌ چه‌ آرمان‌ و پیامی‌ جز تحقق ‌وعده‌های‌ برزمین‌ مانده‌ انقلاب‌ داشت‌ مگر توسعه‌ سیاسی‌ و فرهنگی‌ یاتأسیس‌ جامعه‌ مدنی‌، افزایش‌ مشارکت‌ مردم‌ در تصمیم‌گیریها و دفاع‌ ازحقوق‌ و آزادیهای‌ مشروع‌ و قانونی‌ مردم‌، چیزی‌ بجز صورت‌بندی‌نوینی‌ از شعارهای‌ مردم‌ در ایام‌ انقلاب‌ و آرمانهای‌ بلند امام‌ بوده‌ است‌ که‌ بهره‌مندان‌ افزون‌ طلب‌ زر و زور که‌ در پشت‌ نقابی‌ تیره‌ از تزویر پنهان‌ شده‌اند با بحران‌ آفرینی‌ها و انتساب‌ نسبتهای‌ کذب‌، یاران‌ ودوستان‌ امام‌ را آماج‌ تیر زهرآگین‌ سخنان‌ مسموم‌ خود قرار داده‌ و یأس ‌و نومیدی‌ گسترده‌ مردم‌ را موجب‌ گردیدند.      در طول‌ شش‌ سال‌ گذشته‌ تمام‌ تلاش‌ و هم‌ّ اصلاح‌طلبان‌ در توضیح ‌این‌ معنی‌ مصروف‌ گشت‌ که‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ پس‌ از گذشت‌ ربع ‌قرن‌ و گذراندن‌ دوران‌ تأسیس‌، جنگ‌ و سازندگی‌ پابه‌ مرحله‌ تثبیت‌ و پختگی‌ خود گذارده‌ و با روشهای‌ قانونی‌ توان‌ مواجهه‌ با پدیده ‌اصلاحات‌ از درون‌ را دارد و بدون‌ تردید اعتماد مردم‌ به‌ مفهوم‌ یاد شده‌ موجب‌ خلق‌ حماسه‌های‌ دوم‌ خرداد و (29) بهمن‌ گردید.       اما به‌ موازات‌ این‌ حرکت‌ تکاملی‌ برای‌ انقلاب‌ جریان‌ شناخته‌شده‌ای‌ تمام‌ انرژی‌ خود را صرف‌ ایجاد شرایط‌ اضطراری‌ و اثبات ‌اصلاح‌ ناپذیری‌ نظام‌ اسلامی‌ و بازگرداندن‌ امور بر سلوک‌ گذشته‌ نمودو با گردآوردن‌ عده‌ و عُده‌ کمر به‌ متوقف‌ ساختن‌ طریق‌ اصلاحات‌ بست‌و در نهایت‌ توده‌های‌ مردم‌ را به‌ این‌ نتیجه‌ تلخ‌ تاریخی‌ رساند که‌ظرفیتهای‌ دموکراتیک‌ در نظام‌ بسیار اندک‌ است‌ و پارلمان‌ توان‌پی‌جویی‌ مطالبات‌ ملت‌ و به‌ نتیجه‌ رساندن‌ مصوبات‌ خود را،علی‌الخصوص‌ مصوباتی‌ که‌ مستقیماً به‌ حقوق‌ ملت‌ بازگردد، ندارد. پس‌اگر مردم‌ در انتخابات‌ همچون‌ انتخابات‌ دوره‌ ششم‌ مجلس‌ و یا انتخابات‌ دوره‌ هفتم‌ و هشتم‌ ریاست‌ جمهوری‌ شرکت‌ نمی‌کنند یا نسبت‌ به‌ حاکمان‌ سوءظن‌ داشته‌ و ساز و کارهای‌ سیاسی‌ را نمایشی ‌می‌پندارند و باور خود را به‌ مرامها و مسلکهای‌ گذشته‌ نسبت‌ به‌حکومت‌ از دست‌ داده‌اند و دنیای‌ سیاست‌ و دنیای‌ زر و زور و تزویر می‌بینند، دلیل‌ جملگی‌ روشن‌ است‌ و رد پای‌ مشکلات‌ را براحتی ‌می‌توان‌ در سیاستهای‌ حاکم‌ یک‌ جریان‌ خاص‌ در طول‌ سالیان‌ گذشته‌ و پس‌ از رحلت‌ حضرت‌ امام‌ یافت‌.       آیا می‌توان‌ از مردم‌ انتظار داشت‌ که‌ در صحنه‌های‌ جانفشانی‌، فداکاری‌ و حتی‌ راهپیمایی‌های‌ مختلف‌ حضور یابند اما از حق‌ تعیین ‌سرنوشت‌ خود و حق‌ انتخاب‌ شدن‌ محروم‌ بمانند؟ چگونه‌ است‌ که ‌ملت‌ شریف‌ و اصلاح‌گرهای‌ ایران‌ پس‌ از خلق‌ حماسه‌های‌ تاریخی‌ نظیر دوم‌ خرداد و (29) بهمن‌ در منابر و رسانه‌های‌ رسمی‌ و غیررسمی ‌مورد عتاب‌ و خطاب‌ قرار گرفته‌، ضعف‌ الدیانه‌ و حتی‌ ملقب‌ به‌ اشرار و اوباش‌ شدند. اما در سالجاری‌ علی‌رغم‌ قهر اکثریت‌ ملت‌ در کلان‌شهرها، حضور اقلیتی‌ در پای‌ صندوقهای‌ رأی‌، اینچنین‌ مستحق‌ درود و سپاس‌ و تبریکات‌ و شادباشها قرار می‌گیرند.گمان‌ مبر که‌ به‌ آخر رسید کار مغان                      ‌هزار باده‌ ناخورده‌ در رگ‌ تاک‌ است‌      تجربه‌ تلخ‌ حکومتها در تاریخ‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ هرجا پایگاه ‌مردمی‌ حکومتی‌ تضعیف‌ شده‌، میزان‌ اتکاء آن‌ حاکمیت‌ به‌ بیگانگان‌ و سرسپردگی‌ به‌ قدرتهای‌ خارجی‌ افزایش‌ یافته‌ است‌. اگر دوم‌ خرداد 76 که‌ جمهوری‌ اسلامی‌ توانست‌ با تکیه‌ به‌ آراء (30) میلیونی‌ و مشارکت ‌(80) درصد در عرصه‌ بین‌المللی‌ سر به‌ آسمان‌ افتخار بساید و در جهت‌ حبل‌المتین‌ عزت‌، حکمت‌ و مصلحت‌ گامهای‌ بلند و مؤثر بردارد با وضعیت‌ یک‌ سال‌ اخیر که‌ از شش‌ جهت‌ سنگ‌ فتنه‌ می‌بارد قیاس‌گردد، این‌ نکته‌ مهم‌ آشکار می‌شود.       زخمی‌ که‌ از تیغ‌ نظارت‌ استصوابی‌ شورای‌ نگهبان‌ به‌ پیکر رنجور انقلاب‌ بعد از رحلت‌ حضرت‌ امام‌ افتاده‌، نه‌ تنها کاهش‌ حضور مردم‌ و از دست‌ دادن‌ مشروعیت‌ مردمی‌ را موجب‌ گردیده‌، بلکه‌ اقتدار ملی‌ ما را در عرصه‌ جهانی‌ مورد تهدید قرار داده‌ است‌ که‌ نمونه‌هایی‌ از آنرا در یاوه‌گوییهای‌ بوش‌ یا قطعنامه‌ تند و یکطرفه‌ شورای‌ حکام‌ می‌توانیم‌ ببینیم‌. تا کی‌ بنا داریم‌ تا بجای‌ در میان‌ گذاردن‌ فشارهای‌ خارجی‌ با مردم‌ و اتکاء به‌ دریای‌ بیکران‌ همت‌ و غیرت‌ ملت‌ ایران‌ منافع‌ ملی‌ رادر بازار سیاه‌ سیاست‌ و پشت‌ درهای‌ بسته‌ با کشورهایی‌ نظیر انگلیس‌ و غیره‌ رقم‌ بزنیم‌؟      با کمال‌ تأسف‌ و با دلی‌ آکنده‌ از درد، اینجانب‌ مراتب‌ نگرانی‌ خودرا به‌استحضارتان‌ می‌رسانم‌ که‌ استعمار پیر بار دیگر بتواند از در دوستی‌ وارد آمده‌ و یک‌ جریان‌ خاص‌ را به‌ چوب‌ شبانی‌ بفریبد. لذالازم‌ است‌ من‌ بعد وزارتین‌ اطلاعات‌ و امور خارجه‌ نسبت‌ به‌ مراودت ‌برخی‌ در خارج‌ از کشور و مذاکرات‌ پیدا و پنهان‌ آنان‌ نظارتی‌ مضاعف ‌اعمال‌ نمایند تا خدای‌ ناخواسته‌ همچون‌ موضوع‌ انرژی‌ هسته‌ای‌ منافع ‌ملت‌، خارج‌ از حیطه‌ نظارت‌ خانه‌ ملت‌ ترسیم‌ نگردد و منافع‌ ملی‌ درپای‌ بی‌بصیرتی‌ها و جهالت‌ جریان‌ خاص‌ پایمال‌ نگردد.بر این‌ سرای‌ زبرجد نوشته‌اند به‌ زر                             که‌ نقش‌ جور و نشان‌ ستم‌ نخواهد ماند      والسلام‌علیکم‌ و رحمه‌الله      (عده‌ای‌ از نمایندگان‌ ـ احسنت‌)      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ جناب‌ آقای‌ حسن‌ شبانپور بفرمایید.       حسن‌ شبانپور ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ابتدا ضمن‌ عرض‌ تسلیت‌ بمناسبت‌ شهادت‌ سرور شهیدان‌ عالم ‌امام‌ حسین‌ ـ علیه السلام ـ و یاران‌ باوفایش‌ را تسلیت‌ عرض‌ می‌نمایم‌. درود بی‌پایان‌ به‌ روح‌ ملکوتی‌ حضرت‌ امام‌ بنیانگذار انقلاب‌ شکوهمند اسلامی‌ و ارواح‌ طیبه‌ شهدای‌ عزیزمان‌ و سپاس‌ و سلام‌ به‌ پیشگاه‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ که‌ بی‌شک‌ هدایت‌ و رهبری‌ ایشان‌ توانسته‌ است ‌این‌ انقلاب‌ را از تمامی‌ برهه‌های‌ زمانی‌ و مکانی‌ خردمندانه‌ هدایت ‌نماید. همانا درایت‌ و حق‌جویی‌ ایشان‌ بود که‌ توانست‌ در مقابل‌ آنانی‌که‌ حق‌ و حقوق‌ مردم‌ را از آن‌ خود می‌پنداشتند قاطعانه‌ ایستاده‌ و اعلام‌ داشتند که‌ انتخابات‌ در موعد مقرر برگزار گردد. پاسخ‌ بجا به‌ ندای ‌رهبری‌ خردمندانه‌ ایشان‌ از طرف‌ مردم‌ که‌ بسیار صریح‌ و روشن‌ بود خود می‌تواند دشمنان‌ این‌ کشور را قدری‌ به‌ خود آورد تا دست‌ از اینهمه‌ هجمه‌ و توطئه‌ بردارند و واقع‌ بینانه‌تر بر وقایع‌ و خواسته‌های ‌این‌ امت‌ بیدار و هوشیار بنگرند و ضمن‌ آرزوی‌ توفیق‌ برای‌ دولت‌ خدمتگزارمان‌.      حضور باشکوه‌ و پرافتخار ملت‌ در پای‌ صندوقهای‌ رأی‌ برای ‌چندمین‌ بار به‌ دشمنان‌ این‌ نظام‌ و کشور این‌ پیام‌ روشن‌ و صریح‌ رادارد که‌ ملت‌ ما بیدار و هرگز دست‌ از آرمانهای‌ بحق‌ خود برنخواهد داشت‌. امروز هم‌ جا دارد به‌ دشمنان‌ اعلام‌ داریم‌ که‌ امکان‌ ایجاد تفرقه ‌در بین‌ مسلمانان‌ حتی‌ با ریختن‌ خونشان‌ در کربلا و پاکستان‌ و به‌ آتش ‌کشیدن‌ مساجدشان‌ در اروپا و آزار و اذیت‌ آنان‌ در آمریکا به‌ هیچ‌ عنوان ‌امکانپذیر نبوده‌ و نیست‌ و به‌ آمریکا و اسرائیل‌ این‌ دو دشمن‌ قسم‌خورده‌ هشدار می‌دهم‌ که‌ دست‌ از توطئه‌ و دشمنی‌ بر ضد مسلمانان ‌بردارند.       جا دارد که‌ از ملت‌ شریف‌ ایران‌ در اقصی‌ نقاط‌ کشور اعم‌ از شهری ‌و روستایی‌ و عشایر بخاطر حضور با نشاط‌ در پای‌ صندوقهای‌ رأی‌ صمیمانه‌ سپاسگزاری‌ نمایم‌. از مردم‌ غیرتمند و با فرهنگ‌ حوزه ‌انتخابیه‌ شهرستانهای‌ مرودشت‌ و ارسنجان‌ و بخشهای‌ مرکزی‌، سعادت‌شهر، سیدان‌، کامفیروز درودزن‌ و توابع‌ ارسنجان‌ که‌ با حضور آگانه ‌خود در پای‌ صندوقهای‌ رأی‌ اینجانب‌ را مورد لطف‌ قرار دادند تقدیری ‌دو صد چندان‌ داشته‌ باشم‌ و همچنین‌ از کلیه‌ عوامل‌ اجرایی‌ و نظارتی ‌بر انتخابات‌ هفتمین‌ دوره‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ کمال‌ تشکر و قدردانی‌ را دارم‌. آنچه‌ در اول‌ اسفند ماه‌ سال‌ 1382 به‌ نمایش‌ گذارده‌شد، گوشه‌ای‌ از عزم‌ این‌ ملت‌ سرافراز در دفاع‌ از دستاوردهای‌ انقلاب ‌شکوهمند اسلامی‌ است‌ که‌ بحق‌ به‌ تمام‌ مشکلاتی‌ که‌ دارند آنرا خلق ‌کردند.      در آستانه‌ تصویب‌ برنامه‌ پنجساله‌ چهارم‌ هستیم‌، توجه‌ همکاران‌عزیز را به‌ نکاتی‌ جلب‌ می‌نمایم‌.      باتوجه‌ به‌ اینکه‌ نزدیک‌ به‌ (68) درصد جمعیت‌ کنونی‌ کشور درسنین‌ زیر (30) سال‌ می‌باشند بنحوی‌ که‌ هم‌ اکنون‌ از هر سه‌ نفر جمعیت‌، یکنفر مسن‌ و دو نفر جمعیت‌ جوان‌ و نوجوان‌ هستند بعلاوه‌پیش‌بینی‌ می‌شود ترکیب‌ جمعیت‌ جوان‌ کشورمان‌ تا سال‌ 85 به‌ (25)میلیون‌ نفر رسیده‌ و تا سالهای‌ آینده‌ همچنان‌ جوان‌ بماند و مهمترین ‌دغدغه‌ جوانان‌ این‌ کشور اشتغال‌، تأمین‌ نیازهای‌ آتی‌ آنها یعنی‌ ازدواج ‌و مسکن‌ می‌باشد و لحظه‌ای‌ غفلت‌ از نسل‌ جوان‌ در حال‌ تحول‌ و پویای‌ کنونی‌ سبب‌ جاماندن‌ از خواستها و نیازهای‌ آنان‌ باشد بویژه‌ جوانان‌ تحصیلکرده‌ که‌ لازم‌ است‌ در این‌ برنامه‌ توجه‌ ویژه‌ای‌ به‌ این‌ عزیزان‌ صورت‌ گیرد.       سیستم‌ اقتصادی‌ بدون‌ برنامه‌، سیاستهای‌ غیر اصولی‌ مالی‌ و پولی‌، تورم‌ ناشی‌ از سیاستهای‌ غیر کارآمد بازرگانی‌ و فشارهای‌ بی‌امان‌ هزینه‌زندگی‌ بردوش‌ همین‌ مردم‌ بویژه‌ قشر آسیب‌پذیر جامعه‌ از نوع ‌مشکلاتی‌ است‌ که‌ باید بطور اخص‌ مورد توجه‌ قرار گیرد و این ‌مشکلات‌ را از پیش‌ پای‌ مردم‌ مستضعف‌ و محروم‌ جامعه‌ که‌ صاحبان‌اصلی‌ انقلاب‌ هستند، برداشته‌ شود و همچنین‌ توجه‌ به‌ کارمندان‌ و کارگران‌ شریف‌ از لحاظ‌ حقوق‌ و مزایا عنایت‌ ویژه‌ای‌ صورت‌ گیرد.      برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌ اقتصادی‌، فرهنگی‌ و اجتماعی‌ کشور چشم‌اندازهای‌ بسیار روشنی‌ را تدارک‌ دیده‌ است‌ که‌ امیدواریم‌ با اهداف ‌موردنظر صورت‌ گرفته‌ شده‌ برسیم‌ و یا اختصاص‌ بهینه‌ امکانات‌ پولی ‌و مالی‌ و تخصیص‌ درست‌ منابع‌ به‌ پروژه‌ها، زمینه‌ ایجاد روحیه ‌عدالت‌جویی‌ را فراهم‌ نماییم‌.      مشکلات‌ کشاورزان‌ عزیز، صنعتگران‌ و سرمایه‌گذاران‌ درتخصیص‌ بهینه‌ منابع‌ بانکی‌ در چند سال‌ گذشته‌ کماکان‌ با وجود سودهای‌ بسیار بالای‌ بانکی‌ که‌ از آنها به‌ بهانه‌های‌ مختلف‌ اخذ می‌گردد به‌ قوت‌ خود باقی‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ قیمت‌ تمام‌شده‌ محصولات ‌تولید شده‌ در کشاورزی‌ بسیار پایین‌ و در صنعت‌ بسیار بالا و کیفیت‌ محصولات‌ نیز غیررقابتی‌ گردیده‌ است‌. امیدوارم‌ سیاستهای‌ پولی‌ ومالی‌ کشور در کاهش‌ سود بانکی‌ بصورت‌ مطالعه‌ دقیق‌ بتواند بستر سرمایه‌گذاری‌ مطمئن‌ و دوام‌ دار را بوجود آورد.       اما مشکلات‌ حوزه‌ انتخابیه‌:       از وزرای‌ محترم‌ جهادکشاورزی‌ و نیرو درخواست‌ می‌نمایم ‌درخصوص‌ توزیع‌ عادلانه‌ نهاده‌های‌ کشاورزی‌ بویژه‌ کود شیمیایی‌ و سم‌ و همچنین‌ درخصوص‌ حقابه‌ و جریمه‌ اضافه‌ کشتی‌ که‌ شدیداًکشاورزان‌ حوزه‌ آبریز سد درودزن‌ را نگران‌ کرده‌ است‌ توجه‌ بیشتری‌ نمایند.       ضمن‌ تشکر از وزیر محترم‌ کشور، درخواست‌ می‌نمایم‌درخصوص‌ ارتقاء بخش‌ سعادت‌ شهر با توجه‌ به‌ پیگیریهای‌ مردم ‌شریف‌ منطقه‌ ضمن‌ تسریع‌، عنایت‌ ویژه‌ای‌ را بعمل‌ آورند.       در پایان‌ جا دارد در رابطه‌ با فوت‌ ملکوتی‌ شاعر گرانقدر استان ‌فارس‌، جناب‌ آقای‌ مردانی‌ هم‌ از طرف‌ خودم‌ و هم‌ از طرف‌ نمایندگان ‌استان‌ فارس‌ به‌ مردم‌ شریف‌ استان‌ فارس‌ بویژه‌ شهرستان‌ کازرون ‌تسلیت‌ عرض‌ کنم‌، ان‌شاءالله خداوند روح‌ این‌ عزیز را که‌ در زیارت ‌کربلای‌ معلی‌ به‌ ملکوت‌ اعلاء پیوسته‌ با شهدای‌ کربلا محشور کند. والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌الله و برکاته‌      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ جناب‌ آقای‌ سیدطاهر طاهری‌ بفرمایید.       سیدطاهر طاهری‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      با عرض‌ تسلیت‌ شهادت‌ سرور و سالار شهیدان‌ حضرت ‌اباعبدالله الحسین‌ ـ علیه السلام ـ و یاران‌ با وفایش‌ از مواضع‌ حکیمانه‌، حسن‌ تدبیر و نصایح‌ گهربار مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در انتخابات‌ هفتمین‌ دوره ‌مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و زحمات‌ و تلاش‌ تمامی‌ دست‌ اندرکاران‌ آن‌ و از مردم‌ شریف‌ ایران‌ که‌ با حضور در پای‌ صندوقهای‌ رأی‌ وفاداری‌ خود را به‌ اسلام‌ و انقلاب‌ اثبات‌ کردند، سپاسگزاری‌ نموده‌ و به ‌نمایندگان‌ منتخب‌ شهرستانهای‌ سمنان‌، شاهرود و دامغان‌ تبریک‌ و تهنیت‌ عرض‌ می‌نمایم‌.       مردم‌ ایران‌ با درک‌ بالای‌ خود منافع‌ ملی‌ را به‌ درستی‌ تشخیص ‌دادند و مخصوصاً هنگامی‌ که‌ دانستند بیگانگان‌ و دشمنان‌ ملت‌ مایلند انتخابات‌ بی‌رونق‌ باشد با شرکت‌ در رأی‌گیری‌ توطئه‌ گران‌ را ناکام‌ گذاشتند. با توجه‌ به‌ فضای‌ موجود کشور که‌ باب‌ مجادله‌ و مخاصمه‌ را گشوده‌ و تشدید می‌نماید برخود فرض‌ می‌دانم‌ بعنوان‌ یک‌ مسلمان ‌نکاتی‌ را درخصوص‌ «دگردوستی‌» با الهام‌ از آیات‌ و روایات‌ درآستانه‌فصل‌ بهار که‌ قرین‌ با دگرگونی‌ و تحول‌ است‌ خاطر نشان‌ سازم‌.      بی‌شک‌ جامعه‌ای‌ که‌ میان‌ مردمانش‌ الفت‌ و مودت‌ حاکم‌ باشد از وحدت‌ و یگانگی‌ برخوردارند و این‌ خود، راه‌ رسیدن‌ به‌ سعادت‌ و آرمانها را هموارتر خواهد کرد. اگر میان‌ مردم‌ محبت‌ حاکم‌ باشد،مشکلات‌ رنگ‌ می‌بازد و آمادگی‌ ساختن‌ مدینه‌ فاضله‌ که‌ آرزوی‌ هرانسان‌ خیراندیش‌ و آزادیخواه‌ است‌ فراهم‌ می‌آید. انسانهایی‌ که‌ دوستی ‌بیکدیگر هدیه‌ می‌کنند، مکمل‌ یکدیگرند و نواقص‌ را برطرف‌می‌سازند.      در فرهنگ‌ اسلامی‌، محبت‌ بیشترین‌ نقش‌ را در ساماندهی‌ جامعه ‌آرمانی‌ انسانی‌ دارد. براساس‌ متون‌ قرآنی‌ و روایی‌ جامعه‌ مطلوب‌ در اسلام‌ جامعه‌ای‌ است‌ که‌ براساس‌ محبت‌ مردم‌ بیکدیگر شکل‌ بگیرد.به‌ تصریح‌ قرآن‌ مجید و روایات‌ همه‌ ایمان‌ آورندگان‌ با یکدیگر برادرند، اسلام‌ می‌خواهد جامعه‌ای‌ بسازد که‌ مردم‌ خود را برادر یکدیگر بدانند و بهم‌ عشق‌ بورزند، زیرا هیچ‌ عنصری‌ مانند محبت‌ در ساماندهی‌ جامعه‌ دلخواه‌ آرمانی‌ کارساز نیست‌. بر همین‌ اساس‌، پیامبر خدا در مکه‌ و مدینه‌ میان‌ مسلمانان‌ پیمان‌ برادری‌ منعقد کرد و بدین‌ترتیب‌ آنان‌ را به‌ این‌ پیوند مهم‌ آگاه‌ ساخت‌. آنچه‌ این‌ پیوند را مستحکم ‌می‌سازد محبت‌ و دوستی‌ است‌، محبت‌ در ساختن‌ جامعه‌ آرمانی‌ بقدری‌ مؤثر است‌ که‌ رسول‌ اکرم‌ ـ صلی الله علیه و آله و سلمـ می‌فرمایند: «امت‌ من‌ تا هنگامی‌ که‌ یکدیگر را دوست‌ بدارند و به‌ یکدیگر هدیه‌ دهند و امانتداری‌ کنند سعادتمند خواهند بود». به‌ هر روی‌ لطف‌ و محبت‌ به‌ مردم‌ و در یک‌ کلام‌ دگر دوستی‌، تلخی‌ها را مبدل‌ به‌ شیرینی‌ می‌کند.در مقابل‌ روشن‌ است‌ که‌ عداوت‌ در میان‌ مردم‌ موجب‌ از هم‌ گسیختگی ‌جامعه‌ می‌شود. چنین‌ جامعه‌ای‌ نه‌ تنها هیچگاه‌ نمی‌تواند به‌ آرمانهای ‌مطلوب‌ خود دست‌ یابد، بلکه‌ در مقابل‌ کوچکترین‌ مشکل‌ از هم‌ فروخواهد پاشید. به‌ همین‌ دلیل‌، اسلام‌ دشمنی‌ میان‌ مردم‌ را خطرناک ‌تلقی‌ کرده‌ و آنرا مانع‌ پیشرفت‌ جامعه‌ دانسته‌ است‌.       متون‌ روایی‌، عداوت‌ را ضد دین‌ معرفی‌ کرده‌ و بدترین‌ مردم‌ راکسانی‌ می‌داند که‌ دشمن‌ مردمند و مردم‌ دشمن‌ آنها، رسول‌ خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می‌فرمایند: «از یکدیگر مبُرید و به‌ همدیگر پشت‌ مکنید و با یکدیگر دشمنی‌ و کینه‌ مورزید و برادر هم‌ باشید». محبت‌ میان‌ مردم‌ تعارف‌، تظاهرسازی‌ و پیوندی‌ صوری‌ و میان‌ تهی‌ نیست‌، بلکه‌ رابطه‌ای ‌است‌ عمیق‌ که‌ نشانها و لوازم‌ مخصوص‌ خود را داراست‌، محبت‌ به‌ مردم‌ و برادران‌ وظایف‌ حقوقی‌ و اخلاقی‌ بدنبال‌ دارد که‌ متأسفانه‌بسیاری‌ از مؤمنان‌ بدان‌ آگاهی‌ ندارند و این‌ ناآگاهی‌ خود یکی‌ از علل‌ مهم ‌نابرادری‌ در میان‌ مسلمانان‌ بشمار می‌رود. از آنجا که‌ هدف‌ اصلی‌ گفتارحاضر تشریح‌ یکی‌ از عناصر اخلاقی‌ در آموزه‌های‌ اسلامی‌ یعنی‌ محبت ‌است‌ تنها به‌ مهمترین‌ راه‌کارها و وظایف‌ اخلاقی‌ در چگونگی‌ دگردوستی‌اشاره‌ می‌کنیم‌ به‌ هر روی‌ باید توجه‌ داشته‌ باشیم‌ که‌ دوستی‌ جز با صفات ‌مخصوص‌ استوار نمی‌شود. در این‌ حدیث‌ شریف‌ تأمل‌ فرمایید امام‌ صادق‌ ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: «دوستی‌ جز با صفات‌ و حدود آن‌ راست‌ نمی‌آید و بر هر که‌ همه‌ یا بخشی‌ از آنها در او بود، عنوان‌ دوست‌ بنه‌ و اگرهیچیک‌ از آنها در او نبود هرگز عنوان‌ دوست‌ بر او منه‌».      خوش‌گمانی‌، نخستین‌ گام‌ در ابراز دوستی‌ به‌ مردم‌ این‌ است‌ که‌نباید نسبت‌ به‌ دیگران‌ بدگمان‌ بود و با نگاه‌ سوءظن‌ به‌ دیگران‌ نگریست‌. اگر بدگمانی‌ بر ما چیره‌ شود بفرموده‌ علی‌ ـ علیه السلام ـ «میان‌ تو وهیچ‌ دوستی‌ رابطه‌ دوستانه‌ای‌ برجای‌ نمی‌گذارد». باید نسبت‌ به‌ مردم ‌خوش‌گمان‌ بود تا بتوان‌ دگردوستی‌ را محقق‌ ساخت‌. چنانکه‌ علی‌ ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: «هرکه‌ به‌ مردم‌ خوش‌گمان‌ گردد دوستی‌ آنان‌ را بدست‌ می‌آورد».       راستگویی‌، جامعه‌ای‌ که‌ در میان‌ مردمانش‌ دروغ‌ حاکم‌ باشد هیچگاه‌ انسجام‌ لازم‌ را بدست‌ نخواهد آورد بلکه‌ نفرت‌ و عداوت‌ را گسترش‌ خواهد داد. اگر در اجتماعی‌ راستگویی‌ یک‌ فرهنگ‌ باشد اعتماد میان‌ مردم‌ تقویت‌ می‌شود. امام‌ علی‌ ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: «شخص‌ راستگو با راستگویی‌ خود سه‌ چیز بدست‌ می‌آورد: اعتماد،دوستی‌ و شکوه‌ در دلها».      حق‌مداری‌، انسانها شیفته‌ حق‌ و حقیقت‌اند. از اینرو هنگامی‌ که‌ دریابند همنوعان‌ خویش‌ حق‌ می‌گویند و براساس‌ حق‌ عمل‌ می‌کنند محبتشان‌ به‌ سوی‌ او جلب‌ می‌شود، پس‌ باید کوشید تا با حق‌مداری‌ در جامعه‌ دگردوستی‌ را نهادینه‌ کرد. علی‌ ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: «هر که ‌براساس‌ حق‌ رفتار کند خلق‌ بسوی‌ او روی‌ خواهند آورد».      مدارا و سازگاری‌، نابردباری‌ در برابر دوستان‌ و همنوعان‌، دیگران‌را از آدمی‌ می‌رهاند و به‌ تنهایی‌ او می‌انجامد. آیا می‌توان‌ تنهایی‌ راتحمل‌ کرد؟ خیر، زیرا تنهایی‌ که‌ با فطرت‌ آدمی‌ ناسازگار است‌ و انسان‌دوست‌ می‌دارد در جمع‌ باشد و با دیگران‌ زندگی‌ کند عاقلانه‌ آن‌ است‌که‌ با تحمل‌ در برابر دیگران‌ و مدارا کردن‌ با مردم‌ از سختی‌ تنهایی‌گریخت‌. امام‌ علی‌ ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: «از نابردباری‌ بپرهیز که‌ دوستان‌را می‌رماند».      خوش‌خویی‌، بی‌شک‌ آدمی‌ می‌تواند با کردار نیک‌، دگردوستی‌ رادر جامعه‌ استحکام‌ بخشد (رئیس‌ ـ وقتتان‌ تمام‌ است‌) این‌ سخن‌گرانمایه‌ علی‌ ـ علیه السلام ـ یادمان‌ نرود «هر که‌ خوش‌رفتار باشد برادرانش ‌فراوان‌ گردند».      وفاداری‌، با وفاداری‌ به‌ حقوقی‌ که‌ دین‌ مبین‌ اسلام‌ در میان‌ مردم ‌حاکم‌ ساخته‌ است‌ می‌توان‌ دگردوستی‌ را در جامعه‌ تثبیت‌ کرد و توسعه ‌داد. امام‌ علی‌ ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: «وفاداری‌ عامل‌ الفت‌ گرفتن‌ مردم‌ باشخص‌ است‌» و نیز خاطرنشان‌ ساخته‌اند که‌ «هرکه‌ باوفا و عفیف‌ باشدحدود برادری‌ درست‌ را از دست‌ نداده‌ است‌».      انصاف‌، انصاف‌ با دیگران‌ قلبها را مجذوب‌ می‌سازد بخصوص‌ هنگامی‌ که‌ جامعه‌ بر اثر مشکلات‌ و تنگناها رنجور است‌. این‌ جملات‌ علی‌ ـ علیه السلام ـ را بخاطر بسپاریم‌ و بکوشیم‌ با رعایت‌ انصاف‌، محبت‌ رادر میان‌ مردم‌ و هموطنان‌ خویش‌ حاکم‌ سازیم‌ «انصاف‌ دلها را به‌ یکدیگر می‌پیوندد» انصاف‌ اختلاف‌ را می‌زداید و الفت‌ پدید می‌آورد. والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌الله و برکاته‌      منشی‌ (جلودارزاده‌) ـ جناب‌ آقای‌ علی‌ قنبری‌ بفرمایید.      علی‌ قنبری‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ضمن‌ تسلیت‌ عاشورای‌ حسینی‌ به‌ ملت‌ شریف‌ ایران‌ خصوصاً مردم‌ رشید و غیور استان‌ چهارمحال‌ و بختیاری‌ و حوزه‌ انتخابیه‌ام‌ اردل‌، فارسان‌، کوهرنگ‌ و کیار و تقدیر از اعتماد آنان‌ که‌ توفیق‌ (25)سال‌ خدمت‌ صادقانه‌ در سنگرهای‌ مختلف‌ و دو دور نمایندگی‌ مجلس‌ را به‌ آنان‌ داشته‌ام‌. ولی‌ مع‌الاسف‌ در این‌ دوره‌ با مدد شورای‌ نگهبان‌ وایادی‌ او امکان‌ ادامه‌ خدمت‌ و میدان‌ رقابت‌ بنفع‌ کاندیداهای‌ محافظه‌کار در این‌ سنگر از اینجانب‌ ساقط‌ شد.      در روزهای‌ پایانی‌ مجلس‌ ششم‌ و در رابطه‌ با شرایطی‌ که‌ کشورمان‌در آن‌ بسر می‌برد لازم‌ می‌دانم‌ نکاتی‌ را به‌ عرض‌ همکاران‌ ارجمند، مسؤولان‌ محترم‌ کشور و ملت‌ عزیز ایران‌ برسانم‌.       بدون‌ تردید اصلی‌ترین‌ وظیفه‌ هر حکومتی‌ ایجاد زمینه‌ و محیط ‌مساعد برای‌ رشد و تعالی‌ مادی‌ و معنوی‌ انسانها از طریق‌ تأمین‌ امنیت‌ و رفاه‌ آنهاست‌ و تحقق‌ این‌ امر تنها از حکومتی‌ برآمده‌ از رأی‌ ملت‌ و مردم‌سالار میسر است‌. مردم‌سالاری‌ حداقلی‌ بر سه‌ پایه‌ انتخاب‌ آزاد مردم‌، پاسخگویی‌ نهادهای‌ قدرت‌ و مادام‌العمر نبودن‌ مسؤولیتها به‌ شیوه‌ رایج‌ حکومت‌ در جهان‌ امروز و مبتنی‌ بر تجربه‌ بشری‌ است‌ و هیچ‌ شیوه‌ای‌ جز این‌ نمی‌تواند پاسخگوی‌ نیازهای‌ شهروندان‌ و تأمین‌حقوق‌ همه‌جانبه‌ آنان‌ باشد.      هر رکنی‌ از ارکان‌ حکومت‌ به‌ هر اندازه‌ که‌ از این‌ سه‌ پایه‌ فاصله‌بگیرد از مردم‌سالاری‌ حداقلی‌ فاصله‌ گرفته‌ است‌ و اگر بپذیریم‌ در دنیای‌ کنونی‌ رشد و توسعه‌ اقتصادی‌ جز از طریق‌ مشارکت‌ فعال‌ وگسترده‌ شهروندان‌ میسر نیست‌ به‌ حقیقت‌ پافشاری‌ دوستداران‌ ملت‌ بر دموکراسی‌ و مردم‌سالاری‌ بعنوان‌ پیش‌نیاز توسعه‌ همه‌جانبه‌ کشور بیشتر واقف‌ می‌شویم‌. بدیهی‌ است‌ که‌ تحقق‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ نیز باقبول‌ الزامات‌ مردم‌سالاری‌ حداقلی‌، امکان‌ ظهور دارد وگرنه‌ جز اصطلاحی‌ بدیع‌ در عالم‌ نظر و بعضاً متناقض‌ در عرصه‌ عمل‌ اجتماعی ‌نخواهد بود. تجربه‌ اخیر انتخابات‌ مجلس‌ خود شاهدی‌ بر این ‌مدعاست‌ که‌ به‌ برخی‌ وجوه‌ آن‌ اشاره‌ می‌کنم‌:      ما انتخاباتی‌ را پشت ‌سر نهادیم‌ که‌ حق‌ انتخاب‌ آزاد مردم‌ در آن‌ضایع‌ شد. دخالتهای‌ استصوابی‌ شورای‌ نگهبان‌ و ایادی‌ آن‌ شرایط‌ا نتخابات‌ را بگونه‌ای‌ رقم‌ زد که‌ مردم‌ نتوانستند بیواسطه‌ انتخابگر باشند و عرصه‌ انتخابات‌ در بیشتر حوزه‌ها به‌ مسابقه‌ای‌ یکطرفه‌ با همکاری‌ داور برای‌ انتصاب‌ افرادی‌ که‌ از قبل‌ مشخص‌ شده‌ بودند تبدیل‌ شد. انطباق‌ نتایج‌ انتخابات‌ با آنچه‌ قبل‌ از آن‌ توسط‌ نمایندگان ‌متحصن‌ و معترض‌ پیش‌بینی‌ شد بهترین‌ دلیل‌ بر این‌ مدعاست‌. همچنانکه‌ رؤسای‌ محترم‌ جمهوری‌ و مجلس‌ نیز طی‌ بیانیه‌ مشترکی ‌اعلام‌ کردند در انتخاباتی‌ که‌ در حدود (190) کرسی‌ آن‌ امکان‌ رقابت ‌بهیچوجه‌ وجود نداشته‌ باشد و بقیه‌ موارد نیز غالباً رد و قبول‌ صلاحیتها بصورتی‌ باشد که‌ شانس‌ یکطرف‌ و یک‌ گرایش‌ را بیشتر کند ابداًشایسته‌ نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ و دیدگاههای‌ حضرت‌ امام‌ درمورد مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و مناسب‌ با شأن‌ والای‌ این‌ ملت‌ شریف‌ ایران ‌نیست‌.      مسیری‌ که‌ برای‌ برگزاری‌ انتخابات‌ مجلس‌ هفتم‌ توسط‌ نهادهای ‌انتصابی‌ و با بکارگیری‌ همه‌ امکانات‌ مادی‌ و شگردهای‌ تبلیغاتی ‌سیاسی‌ پیموده‌ شد چه‌ حاصلی‌ جز لطمه‌ به‌ اعتماد عمومی‌ و عدم‌مشارکت‌ عمده‌ نخبگان‌ سیاسی‌، علمی‌ و روشنفکر جامعه‌ و همچنین ‌نیمی‌ از جمعیت‌ صاحب‌ رأی‌ کشور را بهمراه‌ داشت‌. فراموش ‌نکرده‌ایم‌ که‌ در انتخابات‌ هشتم‌ ریاست‌ جمهوری‌ وقتی‌ از جمعیت ‌(42) میلیون‌ نفری‌ صاحب‌ رأی‌، (28) میلیون‌ نفر به‌ پای‌ صندوقهای ‌رأی‌ آمدند و (22) میلیون‌ نفر به‌ جناب‌ آقای‌ خاتمی‌ رأی‌ دادند محافظه‌کاران‌ چه‌ سر و صدایی‌ درباره‌ آن‌ (14) میلیون‌ نفر که‌ رأی‌ندادند براه‌ انداختند و با چراغی‌ که‌ بدست‌ گرفته‌ بودند همه‌ آنها را از متدینین‌ برشمردند.      اما هم‌ آنان‌ این‌ روزها سر به‌ زیر برف‌ برده‌ و نه‌تنها نسبت‌ به‌ عدم ‌شرکت‌ (23) میلیون‌ نفر در انتخابات‌ مجلس‌ سکوت‌ کرده‌اند بلکه‌ از «حماسه‌ سبز» دم‌ می‌زنند و جشن‌ پیروزی‌ گرفته‌اند و باز این‌ در حالی‌است‌ که‌ در این‌ انتخابات‌ کمترین‌ میزان‌ مشارکت‌ نسبت‌ به‌ همه‌ انتخابات‌ مجالس‌ بعد از انقلاب‌ رخ‌ داده‌ و نسبت‌ به‌ میانگین‌ مشارکت‌همه‌ انتخابات‌ گذشته‌ یعنی‌ (64) درصد تفاوت‌ معناداری‌ را برجای‌گذاشته‌ است‌. البته‌ هنوز اقتدارگرایان‌ که‌ بهرشکل‌ و قیمتی‌ با استفاده‌ ازرانت‌ شورای‌ نگهبان‌ توانسته‌اند مجلس‌ هفتم‌ را در دست‌ بگیرند می‌توانند جشن‌ بگیرند و سرخوش‌ باشند، اما هشدار می‌دهم‌ که‌ واقعیتهای‌ موجود در جامعه‌ ما فراتر از هر جناح‌ و قدرتی‌ است‌.مشکلات‌ فراوان‌ و پیچیده‌ و بحرانهای‌ اقتصادی‌ ـ سیاسی‌ پیدا و پنهان‌ و در راه‌ کشور را فقط‌ در سایه‌ یک‌ همبستگی‌ و مشارکت‌ ملی‌ می‌توان‌حل‌ کرد و از سر گذراند. اداره‌ بهینه‌ امور تنها با اتکاء به‌ عقل‌ جمعی‌ و سرمایه‌ اجتماعی‌ ممکن‌ است‌، اما در جائیکه‌ انسانها مورد احترام‌ وحرمت‌ نباشند و شهروندان‌ به‌ درجه‌ یک‌، دو و خودی‌ و غیرخودی‌تقسیم‌ گردند این‌ عقل‌ جمعی‌ و سرمایه‌ اجتماعی‌ فراهم‌ نمی‌آید و دراینصورت‌ هر روز به‌ بن‌بست‌ برمی‌خورند که‌ برای‌ حل‌ آنها نیازمندحکم‌ حکومتی‌ (رئیس‌ ـ وقت‌ جناب‌ عالی‌ تمام‌ است‌) برای‌ حل‌ ظاهری ‌بحرانها از راههای‌ غیرعادی‌ و غیراصولی‌ هستند و یا مجبور می‌شوندهر انتقاد و صدای‌ مخالفی‌ را به‌ جرم‌ براندازی‌ خاموش‌ کنند، روزنامه‌هارا ببندند، منتقدین‌ را به‌ زندان‌ بیندازند و یا به‌ دانشگاهها حمله‌ کنند که‌یقیناً این‌ شیوه‌ دیگر حکمرانی‌ خوب‌ نیست‌ و تجربه‌ تاریخی‌ حداقل‌در جهان‌ معاصر نشان‌ نمی‌دهد در کشوری‌ که‌ همه‌ فضاهای‌ تنفسی‌ به‌روی‌ مردم‌ بسته‌ شود توفیقی‌ در عرصه‌های‌ اقتصادی‌ و اجتماعی ‌بدست‌ آید.      باتوجه‌ به‌ آنچه‌ آمد انتخابات‌ مجلس‌ هفتم‌ را غیرعادلانه‌، غیرآزاد و فاقد رقابت‌ و غیرقانونی‌ می‌دانم‌، اما در عین‌ حال‌ مجلس‌ هفتم‌ میدان ‌آزمونی‌ سخت‌ برای‌ اقتدارگرایانی‌ است‌ که‌ در سایه‌ تحولات‌ پس‌ از دوم‌ خرداد 76 این‌ حداقل‌ کیاست‌ را یافته‌اند که‌ اگر می‌خواهند کارخلافی‌ را انجام‌ دهند محمل‌ و توجیه‌ قانونی‌ آن‌ را به‌ هر شکل‌ بیان‌کنند. اما آنها که‌ شعارهای‌ آبادی‌، رفاه‌، شادی‌، عدالت‌ اجتماعی‌، اشتغال‌، نان‌ و امنیت‌ داده‌اند آیا می‌خواهند در پس‌ این‌ شعارها همان‌ کاری‌ را بکنند که‌ در اسلاف‌ آنها در شورای‌ شهر انجام‌ داده‌اند؟ یعنی ‌فارغ‌ از مشکلات‌ شهری‌ و آبادانی‌ شهر تنها بنام‌ آبادگران‌ برای‌ تصرف‌ سنگرهای‌ دیگر با استفاده‌ از دهها میلیارد تومان‌ از بودجه‌ شهرداری ‌تهران‌ (رئیس‌ ـ وقتتان‌ تمام‌ است‌) بجای‌ عمران‌ شهر صرف‌ هزینه ‌تبلیغات‌ سیاسی‌ نمایند؟ یکدقیقه‌ اگر اجازه‌ بدهید... (رئیس‌ ـ پنج‌ دقیقه ‌وقتتان‌ بود اینقدر خواندید حالا...) آیا می‌خواهند به‌ بهانه‌ توسعه ‌اقتصادی‌ امتیاز کارتلها و معاملات‌ بزرگ‌ اقتصادی‌ را بصورت ‌انحصاری‌ در اختیار بگیرند و چشم‌ خود را بر روی‌ رخداد قتلهای ‌زنجیره‌ای‌ ببندند؟ آیا می‌خواهند به‌ بهانه‌ رفاه‌ اجتماعی‌، جامعه‌ای ‌امنیتی‌ و بی‌روح‌ و مرده‌ درست‌ کنند که‌ در آن‌ مطبوعات‌ منتقد توقیف‌ و تعطیل‌ شوند، فعالان‌ سیاسی‌ و اندیشمندان‌ خاموش‌ و زندانی‌ باشند، مغزها و سرمایه‌ها به‌ خارج‌ فرار کنند؟ و البته‌ تجربه‌ بشری‌ اثبات‌ کرده‌است‌ آنهایی‌ که‌ به‌ بهانه‌های‌ آبادانی‌، رفاه‌ و عدالت‌ اینگونه‌ فریبکارانه ‌عمل‌ کردند و در پی‌ ساختن‌ بهشت‌ در زمین‌ بودند جز جهنم‌ نساختند.      نهایتاً مجلس‌ ششم‌ این‌ افتخار را داشت‌ که‌ نگذاشت‌ خودسران‌ و گردن‌کلفتان‌ فریبکار شب‌ آرام‌ سر بر بالین‌ بگذارند، فریادهای‌ این ‌مجلس‌ خواب‌ مخالفان‌ حقوق‌ ملت‌ و مردم‌سالار را آشفته‌ کرد و اکنون‌ مردم‌ با تجربه‌ای‌ غنی‌ عملکرد اقتدارگرایان‌ را محک‌ خواهند زد و اینکه‌ آیا احدی‌ در مجلس‌ هفتم‌ از استیفای‌ حقوق‌ تضییع‌ شده‌ مردم ‌توسط‌ حکومت‌ ناله‌ای‌ خواهد کرد و آیا قوانینی‌ بنفع‌ رفاه‌ واقعی‌ و آزادیهای‌ مشروع‌ مردم‌ وضع‌ خواهد شد؟ و نهایت‌ اینکه‌ گذر زمان‌ جوهر واقعی‌ همه‌ افراد و گروهها را آشکار خواهد کرد. والسلام‌       4 ـ بیانات‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به ‌مناسبت‌ سالروز درگذشت‌ آیت‌الله سیدابوالقاسم ‌کاشانی‌، سالگرد رحلت‌ حضرت‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ حاج‌ احمدآقا خمینی‌ و درگذشت‌ شاعر معاصر آقای ‌نصرالله مردانی‌      رئیس‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      بیست‌ و سوم‌ اسفندماه‌ مصادف‌ با سالگرد مرحوم‌ آیت‌الله مجاهدبزرگ‌، عالم‌ وارسته‌ و بزرگوار آیت‌الله سیدابوالقاسم‌ کاشانی‌ است‌ که‌ عمری‌ را به‌ مبارزه‌ با استبداد و استعمار گذراند. با اشغال‌ عراق‌ و درجبهه‌ حضور داشتند و مبارزه‌ کردند و دوران‌ بازگشت‌ به‌ ایران‌ و آغاز مبارزات‌ نهضت‌ ملی‌ همراه‌ با چهره‌های‌ مذهبی‌ و مؤمن‌، چهره‌برجسته‌، رهبری‌ بزرگوار نقشی‌ بسیار تعیین‌کننده‌ در حوادث‌ آن‌ دوران ‌داشت‌.                                      تبعید معظم‌له‌ به‌ لبنان‌، انتقال‌ او از تهران‌ به‌ قلعه‌ فلک‌الافلاک ‌خرم‌آباد اینها همه‌ گویای‌ رنج‌، مصیبت‌ و مبارزات‌ این‌ عالم‌ بزرگوار است‌ و بخصوص‌ نقش‌ ایشان‌ در ملی‌ شدن‌ صنعت‌ نفت‌ و اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌هایی‌ که‌ دادند که‌ من‌ یک‌ متن‌ کوتاهی‌ از یکی‌ از اعلامیه‌هایشان ‌را می‌خوانم‌: «ملی‌ شدن‌ صنعت‌ نفت‌ ایران‌ تنها چاره‌ بیچارگیهای‌ ماست‌ زیرا بدینوسیله‌ اولاً ثروت‌ بیکرانی‌ که‌ خداوند تبارک‌ و تعالی‌ به‌ملت‌ ایران‌ عطاء فرموده‌ است‌ از دشمنان‌ بشر که‌ مقصدی‌ جز منفعت‌طلبی‌ و مکیدن‌ خون‌ ملل‌ ضعیف‌ ندارند بیرون‌ آمده‌ به‌ صاحبان ‌حقیقی‌ و مستحق‌ آن‌ می‌رسد و ثانیاً با عملی‌ شدن‌ حاکمیت‌ ملی‌ شرکت‌ غاصب‌ نتوان‌ اعمال‌ خود را بجان‌، مال‌ و ناموس‌ مردم‌ مسلط‌ کنند. بدینوسیله‌ مقاصد پلید خود را انجام‌ دهند». اعلامیه‌ مفصل‌ و مبسوط ‌است‌.